Logo

Ako valcovať

JoKoóvé valceTento nadpis som si vybral schválne, pretože v konečnom dôsledku, ak chce cyklista valcovať, mal by vedieť, čo sú valce a ako sa na nich dá pripraviť na sezónu.

Niekedy pred vianocami som si vymenil zopár mailov s JoKom o valcoch. Chcel by som totiž nejaké kúpiť, nech môžem trošku trénovať, kým je vonku sneh. Ale má zmysel ich kúpiť a po mesiaci odložiť kamsi? Treba si ich voľakde požičať a vyskúšať, čo je to za čudô.

Tak som teda poprosil JoKoa (aby som dodržal Lasico-Satinského sémantiku inžiniera Bobóa), nech mi požičia svoje, keď už ide teda lyžovať do Tater. Rýchlo sme sa dohodli a vymenili z rúčky do rúčky.

Prekvapilo ma, aké sú tie valce celkom dobre skladné. Skoro ako v televíznych reklamách na rôzne totalgymy, posilovače, všakovaké priberače svalovej hmoty alebo celkom všeobecne uberače peňaženkovej hmoty. Takmer všetky výrobky obsahujú záber, kde sexi ženuška skladá spomínaný uberač peňaženkovej hmoty pod posteľ alebo do skrine.
Myslel som, že to bude nejaká nevzhľadná, neskladná, hlučná opacha. Konštrukcia je veľmi jednoduchá. Dve dlhšie tyče, v ktorých sú otvory na upevnenie valcov, nejaká guma, ktorá prenáša zadný náhon na predný valec. To aby cyklistika v izbe nebola len ilúzia, pri ktorej sa iba pedáluje bez akejkoľvek snahy o udržanie rovnováhy na biku.

Pred prvým nasadnutím na bike položenom na valcoch mi JoKo poslal mailom pokyny. Boli veľmi veľmi dobré a veľmi cenné. Napriek tomu som sa neubránil nejasného pocitu, že je medzi riadkami ukrytá obava o moje zdravie. Akoby mi dával posledné pomazanie pred popravou. :-)

Tak teda tu sú JoKové rady do života s valcami. :-)

Gumy nafúkaj na maximum povoleného tlaku. Neskúšaj naskočiť do sedla. Najlepší začiatok je postaviť valce k stolu alebo niečomu, čoho sa môžeš chytiť. Opri sa, zacvakni pedále, jednou rukou sa pridržiavaj stola (alebo niečoho iného - stena, skriňa ...). Netreba sa držať, len udržiavať rovnováhu. No a keď si myslíš, že tu rovnováhu už máš, začni pomaly točiť. Keď už dokážeš ísť rovno, skús sa pomaly, ale naozaj pomaly, pustiť. Žiadne prudké a trhavé pohyby. Musíš stále točiť, nepozerať na valce alebo kolesa, ale pekne dopredu, tak ako na ceste.

Žiadne poposedávanie, mykanie sa na sedle. Musíš mať dobrý posed. A tak isto žiadne krútenie celým telom. Keď ti to už trochu pôjde, tak môžeš valce postaviť k stene. Trochu sa oprieš o stenu, nastúpiš do sedla, cvakneš do pedálov a točíš. A keď náhodou cítiš potrebu tretieho bodu, tak sa oprieš (ale nie ovalíš celou váhou) lakťom o stenu, ustojíš balans a lakeť opäť stiahneš.

Ruky (spočiatku aj len tá jedna) musí byť pripravená na brzde. Ak ťa to náhodou tak rozhádže, že budeš skákať z valcov, tak okamžite musíš hamsnúť na brzdu. Inak naozaj hrozí, že zdemoluješ všetko okolo seba.
Minulú zimu som niekoľkokrát zoskočil (spadol?) z valcov, ale ani raz sa nič nestalo, vždy som stihol zabrzdiť a vycvaknúť sa.

Pri nastúpení je dobre mat nahodený tažší prevod (keď zaberieš, tak noha nesmie byť okamžite dole a kolesa sa netočia), ale po roztočení ísť na ľahší prevod. Ja som mal nahodený prevod 52/20 a po roztočení som išiel na 42/20. Ak máš pulzmeter, tak ho používaj, zbytočne nevyháňaj pulz do vysokých otáčok.
Spočiatku chvíľu potočíš a zastavíš. Musíš to rozdýchať a po pár pokusoch sa aj poutierať. Totiž, nožičky sa točia, aj kolesa, ale stojíš na mieste a tak ťa neofukuje a viac sa potíš. Doba točenia sa pomaly bude predlžovať.

Predný valec (aha, zadno koleso ide tam, kde sú dva valce, predne tam, kde je len jeden valec) má tri polohy. Keď spustíš zvislicu z osky predného kolesa, tak by mala ísť cez stred valca. Ak je valec viac vpredu, tak máš väčšiu šancu zlomiť riaditka (myslím prudko otočiť) a ísť poriadne na hubu. Ak je valec viac vzadu, tak máš istotu, že z valcov zoskočíš smerom dopredu a šancu padnúť poriadne na hubu. Takže najprv si to nastav.

Valce sa snaž postaviť tak, aby remeň bol bližšie k opore. Tak hrozí menšie nebezpečenstvo, že vybehneš na remeň a roztrhneš ho. Aj pri nastupovaní daj na remeň pozor, aby si po ňom neskákal. Remene stoja 5-7 Eur. Lepenie veľmi nepomáha.


Moje skúsenosti sú na základe týchto rád trošku iné. Aj vďaka nim som nepadol na hubu. Vďaka nim som sa na valcoch naučil jazdiť behom jedného dňa. Hádam by som mohol doplniť nejaké svoje skúsenosti.

Nesnažil som sa a ani sa nesnažím naučiť nasadnúť na valce bez držania. Určite sa to dá, lebo sa mi to pokusne aj podarilo ale naozaj to nemá zmysel. Takže si pokojne vysadnem na bike, pridržiavam sa stolu a začnem normálne točiť pedálmi. Spočiatku som mal problém šliapať, a zároveň nesledovať či nevybieham z valcov von. Raz moc doľava raz tesne vpravo. Až po kúpení vlastných valcoch som sa naučil šliapať a zároveň pozerať TíVí.
Fakt, ktorý JoKo naznačil s potením je bohužiaľ realita. Ja sa začínam potiť asi po 30 minútach a je to potom už trošku nepohodlné, lebo potom sa musím neustále utierať, škriabať. Na druhej strane, treba trochu potrénovať aj jazdenie v horúčavách. :-) Doteraz si spomínam na to horúce peklo MTB maratónu v Súľove.

Takto nejako vyzerajú moje valce. Ta Eska nie je moja. :-)Celkový pocit jazdenia na valcoch je celkom pozitívny. Jazdím stále na svojom bajku, používam tie isté prevody a nie je to len také krútenie pedálmi. Tempo som si ustálil na nejakých 16-17 km/h. Rýchlejšie mi už akosi začína vibrovať guma a aj trošku hlučnejšie. Inak je to celkom fajn srandička. Naozaj sa zmestí pod posteľ, do skrine a nezavadzia kdesi uprostred izby.

Valce alebo iné srandičky sa dajú kúpiť v cykloobchodoch. Tieto valce som napríklad kúpil v predajni Zanzo na Mariánskej. Nevylučujem však, že valce dokáže objednať a predať aj iný obchodník. Len sa ho treba opýtať.

sportreport.sk