Logo

Garmin Edge 800 opis a skúsenosti časť 5

Pokročilé činnosti s Garmin Edge 800

Ako som spomenul vyššie, v praxi som vyskúšal test virtuálneho partnera pozdĺž už prejdenej trasy. Na web stránke http://connect.garmin.com som našiel trasu, ktorú som mohol v tomto zimnom období stihnúť.  Pripojil som Edge 800. Na stránke trasy som cez voľbu „Odoslať do zariadenia“  a potom voľby „Odoslať dráhu“ spustil proces nahrávania porovnávacej trasy do gps. Táto dráha alebo trasa sa uložila do adresára NewFiles.

 

Ďalšia príprava už prebehla v prístroji. Cez Menu sa dostanem na stránku kde je Ikona s voľbou Dráhy. Po stlačení prídem na obrazovku s nastavením plánovaných dráh. Tam sa zobrazí zoznam plánovaných dráh vrátane tejto novej. Ťuknem na meno tej, ktorú som si nahral z connectu (má rovnaký názov ako v connecte). A načítajú sa na obrazovku údaje o dráhe.  Ako vyzerá táto obrazovka je vidno na treťom obrázku nižšie.

 

        

Po stlačení na ikonu setup (obrázok kľúča) sa zobrazia voľby, kde si môžem nastaviť (ak chcem) spôsoby routovania, ako aj zobrazenie dráhy na mape (farby, medzičasy, či má byť trvalo viditeľná).

Po stlačení na ikonu „i“ sa zobrazia štatistické údaje o dráhe alebo jej úseku, taktiež je možné si pozrieť výškový profil.

 

         

Akonáhle si nastavím príslušné údaje, napríklad farbu čiary, tak sa v prístroji z adresára NewFiles presunie súbor s dráhou do adresára Courses, kde je pripravený kedykoľvek na použitie s virtuálnym partnerom alebo klasickou navigáciou. Toľko príprava doma a ide sa testovať.

Takže som opäť nachystaný pred domom s bicyklom a zapínam gps. Zvolím si typ bicykla (lebo som predtým bol na mtb a teraz idem na cestný). Následne si vyberiem cez Menu – Dráhy – názovdráhy trasu po ktorej chcem ísť a porovnávať sa so vzorovým záznamom (mám v nastavení dráhy, že použijem virtuálneho partnera). Potom na obrazovke vybratej dráhy stlačím tlačítko Chodte.  Nasledujú dve možnosti – buď som niekde mimo zvolenej dráhy a ponúkne sa mi navigácia na začiatok alebo som na začiatku a oznámi sa mi o tom informácia spolu s možnosťou, či chcem začať virtuálne súťaženie. Akonáhle stlačím Ano, spustia sa stopky, záznam a začalo súťaženie!

         

 

Mal som vypnuté podrobné navádzanie, keďže trasu som poznal, takže keď som šiel správne, mohol som si na obrazovkách s mapou, výškovým profilom a virtuálnym partnerom pozrieť, ako som na tom voči virtuálu. Ak by som zbehol z porovnávacej cesty, na obrazovke by sa zjavila informácia „Mimo dráhy“.  Výbornou novinkou oproti Edge 705 je to, že na stránke virtuálneho partnera sa nezobrazuje len rozdiel vo vzdialenosti, ale aj časový údaj, takže pri trochu fantázie si môže človek pripadať ako na pretekoch, kde sa informuje aký mám časový náskok. Ak strácam, informácia je červená, ak som popredu, údaje sú zelené. Na stránke s mapou a výškovým profilom sa naraz zobrazujú rozličným odtieňom moja poloha voči polohe záznamu z dráhy. Sú to také zábavky, ktoré potešia, ale napríklad pre mňa je v tomto režime aj príjemná vec, že keď som si označoval medzičasy v zázname, ktorý je teraz ako dráha (alebo to robil niekto iný), tak sa tieto medzičasy (laps) automaticky vykonávajú na tom istom mieste aj pri mojom zázname a teda si môžem neskôr vyhodnotiť, ktoré úseky som šiel lepšie. Na stránke virtuálneho partnera je možné si aktuálne prispôsobiť rýchlosť, voči ktorej sa porovnávam v percentách. Podrobné správanie som však v tomto teste neskúšal. Ďalšia vec čo napomáha pri tréningu, je stránka s výškovým profilom, keď v tomto režime vidím, čo ma ešte čaká, či bude dlhé stúpanie alebo krátke, a podľa toho si môžem rozložiť sily. Samozrejme je tu k dispozícii sada informácií ako pri bežnom jazdení.

        

Posledná perlička je, že keď prejdem celú dráhu, tak mi prístroj napíše, či som vyhral alebo prehral.

Funkciu virtuálneho partnera s kombináciu jazdenia podľa dráhy mám obľúbenú najmä vtedy, keď som v neznámom teréne. Vtedy ma ani tak nezaujíma, či som pred alebo za virtuálnym partnerom, ale v miestach, kde sa dá poblúdiť, sa prepnem na mapovú stránku a vidím, či je treba zabočiť či ísť rovno. Pre mňa je to dostatočná informácia a nepotrebujem zapínať routing, ktorý na bicykli mám pocit, že je „ukecaný“ a navyše nie vždy sa môj postup zhoduje s routovacími možnosťami podkladovej mapy. Navyše je jasné, že najvzácnejšia navigačná pomôcka v neznámom teréne je niekým domácim zaznamenaný priebeh jeho postupu. Toto platí najmä pri jazdení mimo spevnených ciest či v lese, kde je takáto vizuálna „navigácia“ z vlastnej skúsenosti najsprávnejšia a najefektívnejšia.

    

 

Samozrejme, je veľa situácií, kedy je vhodná klasická „routing“ navigácia a to buď na konkrétne miesto alebo podľa dráhy (pri poblúdení, pri zmene organizácie dopravy, pri použití dráhy, ktorá bola zaznamenaná peši a nie je prejazdná iným dopravným prostriedkom a podobne).

Tento režim, ak chcem spustiť „routing“ podľa dráhy, sa dá nastaviť na stránke dráhy cez setup konkrétnej dráhy a v položke podrobné navádzanie sa vyberie voľba zapnuté. Vtedy sa podľa podkladovej mapy, podľa nastavenia „routingu“ – teda navigačných parametrov (typ dopravného prostriedku, navádzanie po spevnených cestách.....), a podľa vybranej dráhy začne vypočítavať cesta (route). Trvá to nejakú chvíľu a navrhnutá route sa nemusí vždy zhodovať s trajektóriu dráhy. Pri tomto režime sa na displeji mapy zobrazujú navigačné šípky a pred zmenou smeru navrhovanej cesty sa zobrazí na displeji informácia o zmene.

        

 

Tento spôsob (klasickej) navigáce sa dá zvoliť aj na navigáciu k hľadanému cieľu a to voľbou cez menu – kam viesť – vyberiem si typ informácie z databázy objektov v mape (mesto, adresa, POI, reštaurácia, križovatka...) alebo výberom miesta na mape, kde poklepaním prsta na zvolené miesto sa zobrazí „pripináčik“, ktorý môžeme označiť za cieľ našej navigácie z aktuálneho miesta, kde sa nachádzam. Opäť výpočet navigačnej dráhy môžem ovplyvniť voľbami ohľadne spôsobu navigovania. Skrátka klasická navigácia tak, ako ju poznáte z iných GPS.

       

 

Samozrejme takýto spôsob navigácie je silne závislý od správnych parametrov navigovania, ako aj kvality routingových podkladov príslušnej mapy nahratej v EDGE 800.

Posledným bodom, ktorý chcem spomenúť, je možnosť trénovania podľa tréningového programu a jeho nahratia do prístroja. Toto je oblasť, ktorú využijú aktívne športujúci jedinci, ktorí závodne jazdia alebo chcú dosahovať vysokú výkonnosť pomocou tréningových plánov. Tieto činnosti však odporúčam vykonávať v spolupráci s trénerom alebo fyzioterapeutom, pretože svojvoľné plánovanie činností vôbec nemusí   viesť k vytýčeným cieľom, prípadne môže viesť k pretrénovaniu či zraneniu. Celková problematika je prístupná v prístroji cez voľbu v Menu – Trénovanie – kde sa nachádza tréningový kalendár a v ňom sú usporiadané jednotlivé tréningy ktoré pozostávajú z jednotlivých inštrukcií (napríklad 2 minúty vysoká kadencia a maximálny tep, potom 10 minút oddychová fáza s ťažkým prevodom a potom...). Tieto tréningy a priradenie v kalendári sa dajú vytvoriť buď v prístroji alebo pohodlnejšie napríklad cez program Garmin Training center. Ak si pri aktivite zvolím, že chcem jazdiť podľa tréningu, v tomto menu si vyberiem buď konkrétny tréning alebo akceptujem ponuku z kalendára. Následne počas jazdy sa v príslušnom  momente zobrazí inštrukcia ako treba jazdiť. Zároveň je možné nastaviť si alarmy, ak sa určitý plán neplní tak, ako bol navrhnutý. Podrobnejšie informácie odporúčam si naštudovať v používateľskom manuále a odbornej literatúre,  a nie sú predmetom tohto testovania.

 

Zhodnotenie po dvoch víkendoch používania

Kto si tento prístroj kúpi? Keďže je to prístroj nabitý funkciami, tomu zodpovedá aj jeho odporúčaná cena. Takže prvý limit je jasný. Je to špičkový prístroj, ktorý bude mnohým  cenovo nedostupný. Kto vážne a zodpovedne trénuje, Edge 800 poskytne určite neoceniteľnú pomoc a tak si u týchto ľudí nájde uplatnenie. Taktiež aj tí, ktorí majú voľne k dispozícii príslušnú sumu a chcú mať za to k dispozícii hŕbu údajov a úžasnú evidenciu, kvalitný produkt, či radi prezentujú svoje aktivity, sa s týmto prístrojom veľmi radi skamarátia. V neposlednom rade bude užitočný aj pre skupinu ľudí ktorí radi spoznávajú svet z cyklistického sedla, keď sa bez obáv možu pustit aj do neznámych krajov a pritom prejsť to najkrajšie. A nesmiem zabudnúť na geekov, ktorí túto vychytávku skrátka musia mať lebo bez namakaného kompjutra sa predsa nedá bicyklovať. Až sa začínam obávať, že sem začínam patriť, keďže po páde na zimnom MTB maratóne sa mi odlomil držiak na GPS (a musel do vrecka), bez ktorej so bol celý nesvoj (keďže som roky prekonával krízy na biku tlačením čísel na kompjutri) natoľko, že som si ani neuvedomil, že po páde sa mi pokazila aj odpružená vidla:)) Skrátka jasný impulz, čo bude obsahom ďalšieho mojho nákupu.

No a čo by som ešte na Edge 800 zlepšil alebo pridal?  Snáď žeby online prístup na internet?

V každom prípade Garmin Edge 800 je sofistikovaný, moderný prístroj s elegantným dizajnom a príjemným ovládaním. Oproti starším prístrojom je to evolučný krok, ktorý neprináša revolučné prvky, ale zdokonaľuje svoje funkcie, aby používanie bolo jednoduchšie a príjemnejšie. A toto je jeho najsilnejšia stránka. Pri takom množstve funkcií a nastavení, už po krátkom používaní dokáže  používateľ s prehľadom používať pokročilé funkcie, ktoré mu jednoduchšie alternatívne riešenia nedokážu poskytnúť alebo ich poskytnú za cenu rôznych obmedzení a kompromisov.

sportreport.sk