Ako jazdiť v balíku
- Napísal: Robert Juhás
- Published in Jazdí po cestách
Jazda v cyklistickom pelotóne má svoje pravidlá a zákonitosti.
Cyklisti jazdia v balíku veľmi blízko od seba. Z toho je jasné, že treba dávať neustále na viacero vecí pozor. Hrozia vzájomné kolízie, stačí, aby spadol jeden a dominovým efektom "zostrelí" ostatných. Stačí aby jeden nedával pozor a môže to mať neblahé dôsledku pre všetkých. Preto je dôležité sa riadiť pravidlami, aby sa minimalizovalo riziko kolízií.
Čo teda robiť alebo nerobiť počas jazdy v balíku?
Zásada - jazdi plynulo
- Nikdy nečakane a prudko nebrzdi.
- Pri zmene smeru daj včas znamenie upažením rukou v smere odbočenia
- Jazdi pokojne, udržuj rovnakú rýchlosť a "maj otvorené oči"
- Ak treba spomaliť, ruku upažiť s otvorenou dlaňou, ak je na ceste nejaká prekážka na ktorú treba dávať zvlášť pozor, dvihnúť ruku so vztýčeným ukazovákom. (zásadne nie prostredníkom :-)
- Veľké množstvo kolízií vzniká pri zastavovaní alebo spomaľovaní balíka. Preto treba zmene rýchlosti venovať zvýšenú pozornosť.
- Ak je na ceste jama, kameň, alebo iná nerovnosť, ukázať podľa okolností priamo ukazovákom alebo ukázať dlaňou dole na problémovú oblasť na vozovke. Pred dierami neuhýbať na poslednú chvíľu ale už z diaľky a ukazovať diery, prekážky aj keď idem zo sedla.
- Ak treba spomaliť, upaženou rukou s dlaňou dole treba pomaly mávať zhora dole. Frekvencia mávania sa zrýchľuje, ak treba zastaviť.
- Vždy je efektívnejšie točiť krátke špice ako sa klepať kilometre vpredu, to rovnomernému tempu nepridá. O striedani na špici nižšie.
Ak sa nejde v jednej línii - nepozerať len na zadok alebo koleso pred sebou, ale aspoň periférne o dvoch-troch jazdcov dopredu. Tým sa dá skôr pripraviť na prípadný problém...
Ak sa ide terezín (napr. v protivetre) čiže po jednom za sebou, tak nejazdiť v stope jazdca pred sebou, ale tak o 10-30 cm vpravo alebo vľavo. To umožní nepozerať sa len na toho pred sebou, ale aj kúsok dopredu a v prípade potreby skôr sa vyhnúť. Skupina by potom mala ísť tak, že prvý ide kúsok vľavo, druhý kúsok vpravo, tretí vľavo v stope prvého atď.
Keď sa potrebuješ napiť, najesť, vyčurať, vysmrkať alebo odpľuť si, upraviť oblečenie (účes :-), zastrečovať a podobne - tak podľa možností vzadu alebo na kraji balíka. A samozrejme - upozorniť tých za sebou.
Keď chceš ísť zo sedla, buď "zablikáš" s prstami rúk alebo pomaličky vstávať tak, aby si nehodil bike dozadu. Blikanie v každom prípade odporúčam...
Signály v balíku sa môžu trošku líšiť v detailoch a môžu byť v rôznych podmienkach obohatené o špeciálne signály, na ktorých sa partia dohodne. Dôležité je, aby o týchto signáloch všetci vedeli a vedeli, ako sa majú pri tom zachovať. Pre vzájomnú dobrú pohodu v balíku je dobré jazdiť rovnakou rýchlosťou. Hlavne pri striedaní na špici majú neskúsení cyklisti tendenciu zrýchľovať tempo.
Striedanie na špici prebieha na prehľadnom úseku, kde cyklista na špici najprv zrýchli, spomalí frekvenciu šliapania a odstúpi z pozície, čo je signál pre jeho nasledovníka, že preberá špicu. Jeho úloha je ťahať špicu, udržať tempo a nezabudnúť včas prestriedať a držať sa spomínaných pravidiel.
Ak sú dvojičky a dá sa, tak pred striedaním na špici obaja mierne zrýchlia a odstriedajú každý na svoju stranu.
Ako jazdiť v malej náhodnej skupinke
Stane sa že ma niekto dobehne alebo dobehnem niekoho a ideme nejaký ten úsek spoločne. Nie je mojou povinnosťou vtedy povedať dočasnému spolujazdcovi svoj súkromný život či vyzvedať jeho CV-čko. Ale keď sa k niekomu pridám, je slušné ho aspoň pozdraviť a dať najavo ochotu striedať. Ak sa na to necítim, či nebude vadiť, ak pôjdem v háku. Ten druhy to môže a nemusí akceptovať.
Ak si vyberiem len jazdu v háku a dostanem aspoň tichý súhlas, musím ohodnotiť jeho a svoje skúsenosti a podľa toho ísť na viac či menej tesno za ním. Keďže každý má svoj štýl jazdy aj za skúseným cyklistom, ktorý ukazuje prekážky, je lepšie jazdiť s jemným odstupom, ak nepoznám jeho štýl. A najmä sa starám o dianie okolo seba a najmä pred sebou. Ak sa dohodnete na striedaní, dôležité je vzájomné prispôsobenie sa tempu. Netreba za každú cenu zdvíhať tempo alebo byť rovnakú dobu na špici. Ak sa cítim zdatnejší môžem potiahnuť dlhšie a nezrýchľujem, ak sa cítim menej zdatný tak som vpredu kratšie a nebrzdím rýchlosť. Ak som vpredu ukazujem prekážky a musím byť čitateľný pre spolujazdca. Samozrejme všetko toto sa dá aj mlčky realizovať ale vtedy sa netreba čudovať možnému nedorozumeniu ;-) Ak som pohltený väčšou skupinou alebo sa k nej pridám tak platí vyššie spomenuté. Akurát spočiatku jazdiť vzadu a sledovať či skupina má svoje dohodnuté pravidlá a treba sa im prispôsobiť.