logosr

updated 7:38 PM, Feb 27, 2023 Europe/Bratislava

Warning: Undefined property: stdClass::$parent_slug in /www/t/r/u33042/public_html/templates/gk_news2/html/com_content/article/default.php on line 102

TACX NEO Motion plates, poznáte?

  • Published in Športovec používa HW SW

platesTacx NEO Motion Plates je doplnkom pre cyklotrenažéry zo sérií NEO, NEO 2 a NEO 2T. A čo vlastne robí? Rozhýbe celý trenažér. Táto horúca novinka na konci indoor sezóny má ešte viac priblížiť jazdenie na trenažéri k realite. Ako obstál sa dočítate ďalej.

 

 

 

 

 

 

Od zastúpenia Garmin na Slovensku som dostal na testovanie tento doplnok. Sám som majiteľom cyklotrenažéra TACX NEO2T, ktorý som si kúpil v decembri a doteraz som na ňom najazdil asi 1700km. Prečo som si kúpil práve tento model som popísal v článku o trenažéri.

IMG 8069

 

 

 

 

 

 

Skrátene som chcel preklenúť zimnú sezónu indoor aktivitou, ktorá by ma bavila. Mal som viacero trenažérov a vadilo mi na nich, že jazda na nich je dosť vzdialená od reálneho jazdenia. A to technicky, pocitovo, ako aj funny faktorom.

Pri výbere trenažéru som teda nedal na prvé miesto cenu, ale zábavnosť jazdy a čo najbližšiu realitu voči skutočnému jazdeniu. Zábavnosť som vyriešil voľbou trenažéra s podporou interaktívnych virtuálnych tréningov a jázd.   Buď videá natočené na skutočných cestách alebo virtuálne svety, ktoré sa predo mnou odvíjajú podľa mojej skutočnej rýchlosti a podľa výškového profilu, vedia človeka vtiahnuť do deja a zabudnúť, že som stále na jednom mieste.

Priblíženiu k reálnemu pocitu z jazdy vonku som riešil výberom modelu TACX NEO 2T, ktorý voči väčšine konkurencie má vlastnosti umožňujúce vernejšiu simuláciu. Predovšetkým má vlastný náhon a nepotrebujete zadné koleso. Ako brzda je použitý veľký a ťažký elektromotor, ktorý pôsobí aj ako zotrvačník. So svojou hmotnosťou takmer 20kg je príčinou, že napomáha lepšiemu pocitu voľnobežnej jazdy. Špecifickou konštrukciou umožňuje mierne nahýbanie bicykla do bokov, čo lepšie zodpovedá prirodzenej jazde. Po pripojení do elektrickej siete vie simulovať jazdu dole kopcom tým, že poháňa motor. V neposlednom rade má simuláciu jazdy po rôznych typoch povrchu.

Aj pre tieto vlastnosti som na tomto trenažéri najazdil veľké množstvo kilometrov, ktoré som na doterajších trenažéroch nedal ani za celú dobu ich vlastnenia. Celé som to zhodnotil nasledovne: Pravdou je, že jazdenie v skutočnom svete je niečo iné. Jazdiť na bežnom trenažéri je niečo úplne iné. Jazdiť na TACX NEO 2T je najmenej polcesta k skutočnosti.

V marci sa na dlhšie obdobie vyčasilo a otvoril som normálnu cyklistickú sezónu. Jazdenie vonku je radosť a ten pocit z voľného bicyklovania je úžasný. Musel som si privykať len na vietor... Voči pocitu z trenažéru je to ako by ma niekto odviazal a povedal – leť si. Na trenažéri som mal totiž pocit, ako keby ma stále niekto držal za sedlo.

Nečakane do tohto prišlo ďalšie ochladenie, ale najmä info o novom doplnku vhodných pre trenažéry TACX NEO, NEO 2 a NEO 2T a následnú ponuku na testovanie „pohyblivých dosiek“.

Čo sú TACX NEO Motion plates?

TACX NEO Motion plates ako znie ich oficiálny názov sú nadstavce na trenažéry rady TACX NEO, ktoré svojou kĺzajúcou konštrukciou umožňujú pohyb trenažéra voči podlahe v rozsahu až 5 cm. Tým sa dosahuje, že jazdenie na trenažéri je opäť o krok bližšie k reálnemu jazdeniu.  Vďaka Motion plates bude trenažér nasledovať prirodzené pohyby vášho tela pri cyklistike.

IMG 8071 

 

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=GWiXs-VOvXc

 

Asi si ani neuvedomujete, ale každý jazdec sa pri bicyklovaní mierne nakláňa do strán a pri šliapaní nedokáže ideálne rovnomerne krúžiť nohami, ale nerovnomerne tlačí do pedálov, čo sa prejavuje drobnými akceleráciami bicykla. Často to zistíte pri tesnom jazdení v háku, keď sa vaše predné koleso takmer dotýka zadného kolesa jazdca pred vami a v určitých momentoch vidíte ako sa tá vzdialenosť často až nebezpečne mení. Nehovoriac o tých, ktorí majú dar jazdy do „štvorca“, ktorý sa prejaví jemne mykaným dopredným pohybom.

A práve takéto správanie umožňuje simulovať doplnok Motion plates.

Pre nasadenie do prevádzky je jednoduchá montáž s magnetickým pripojením k trenažéru bez potreby náradia. Inštalácia nevyžaduje dodatočný priestor a ani nezvyšuje celkovú hlučnosť pri používaní trenažéra. K dispozícii je okrem týchto kĺzavých dosiek ak nový podstavec pod predné koleso, ktorý má inak tvarovaný žľab, čím sa umožní pohyb bicykla dopredu a dozadu.

A to je aj podstata tohto doplnku. Stačí menšie drcnutie do trenažéra a ten sa začne pohupovať rovnako, ako sa mení dopredná rýchlosť pri šliapaní na bicykli.

Pri šliapaní sa teda celý trenažér neustále hýbe dopredu a dozadu v závislosti od intenzity a pravidelnosti šliapania.

Skúsenosti a pocity z jazdy

O Motion plates som nemal prakticky žiadnu informáciu. Síce na internete prebehla informácia o novinke, ale nevenoval som tomu pozornosť. Keď prišiel testovací kus, tak som sa tomu čudoval a celkom som si nevedel predstaviť jeho prínos.

Montáž bola jednoduchá, stačilo zo spodu trenažéra vytiahnuť gumené pätky a nasadil pohyblivé dosky a rozložiť trenažér. Prvá jazda bola vyslovene porovnávacia, keďže nedávno som jazdil vonku a aj na trenažéri.

Samozrejme ako prvé som si vyskúšal, aké sú rozsahy pohyblivosti. Na bicykli som sa snažil jazdiť agresívnym a netechnickým štýlom, jazdu zo sedla, či jazdu do štvorca. Trenažér aj s bicyklom som dokázal poriadne rozhúpať až do jeho hraničných údajov, čo si môžete pozieť na nasledujúcich videách.

VIDEO

https://youtu.be/BFhSR3vqQ1k

 

https://www.youtube.com/watch?v=OBiA-a393pA

 

https://www.youtube.com/watch?v=OBiA-a393pA

Príjemným prekvapením bolo, že systém všetko zvládol a nemal problém. Pri skúšaní som si uvedomil zmysel doplnku. Nie, nie to žiadna zábavka, ktorá chce na začiatku ohúriť. Je to drobná vec, ktorá ale má zásadný vplyv na pocit z jazdy.

Počas krútenia sa neustále sústava trenažér-bicykel- jazdec posúva voči stredovej polohe jemne dopredu a dozadu, čo v skutočnosti odzrkadľuje rozptyl doprednej rýchlosti.  Pri jazde po rovine, bežnou frekvenciou je pohyb dopredu a dozadu v rozsahu pár milimetrov, pri akcelerácii, zmene sklonu sa rozkmitá na väčšiu vzdialenosť, ktorú pri jazde v strmom kopci zo sedla zvýši na pár centimetrov. Pri pozeraní pod seba to vyzerá celkom zvláštne. Ale len do okamihu, ako sa začnete pozerať pred seba, prípadne priamo na obrazovku na ubiehajúci obraz videa. V ten moment pocítite zmysel Motion plates.

Zrazu sa stratil pocit, že mi niekto pridržiava sedlo. Jazdenie začalo mať príjemný kĺzavý pocit a jasne som cítil, že so mnou bicykel (a trenažér) spolupracuje. Skrátka som zacítil voľnosť v nohách a tele, akoby som jazdil skutočne po ceste.

Pri jazde na trenažéri som doteraz cítil také malé ale trvalé pnutie, spôsobené od staticky namáhaných častí tela a rúk. Tiež som na trenažéri cítil viac úpony v oblasti kolien oproti bežnej jazde. Bral som to ako akúsi daň za indoor aktivitu. Ale po jazde s Motion plates to bolo zrazu všetko preč. Normálna jazda s príjemným pocitom. Ak som sa začal krútiť v sedle tak reakcie tela a bicykla boli ako pri bežnom jazdení. Skrátka som sa cítil voľnejšie. Po jazde som už nemal ten pocit natiahnutých úponov, ako ma sprevádzal pri doterajšom jazdení na trenažéri.

Aká zmena a přitom taková blbost – povedal by klasik.

Ďalšie jazdy som už samozrejme šiel s týmito kĺzavými doskami. Potvrdil sa prvotný pocit a postupne som spoznával správanie aj v kopci či krátkych strmších pasážach. Reakcie boli prirodzené a očakávané, príjemnejšie sa mi stávalo zo sedla a aj keď som si vzpriamene sadol, tak pri točení ma to neťahalo dolu, ale presne ako pri normálnom jazdení. Naplánovanú dráhu som prešiel s príjemnejším pocitom z jazdy.

Samozrejme, nedalo mi a skúšal som dosky dostať do extrému. Divokejšie nástupy zo sedla, alebo stúpania zo sedla nad 12% už tomuto pružnému systému dali zabrať a vtedy sa dalo spoznať, že je to umelý systém. Takéto jazdenie však tiež nie je časté.

Vyhodnotenie

Neveriacky som zostal prekvapený, nečakal som od tohto doplnku takúto odozvu. Príjemné prekvapenie pre mňa. Na môj štýl jazdenia a na požiadavku na čo najreálnejšie indoor jazdenie je to ďalšie citeľné vylepšenie. Kto si kúpi trenažér v rádovo veľa stovkách či cez tisíc eur, ten by s TACX NEO Motion plates za odporúčanú cenu 299Eur nemal váhať.

Add comment

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Trnava-Rysy 2022

Cestná cyklistika 07-07-2022

Tento rok sa mi nejako nedarí najazdiť potrebné kilometre. Ani na Jasnú som kvôli tomu nešiel. Tu v propozíciach píšu, že na TT-RYSY treba mať aspoň 2000km odjazdené. Tesne som to splnil. Dal by som t...

Kärnten Radmarathon 2022

Cestná cyklistika 05-06-2022

Na týchto pretekoch som bol aj v roku 2015 a zapamätal som si z nich 3 dôležité fakty - horúce počasie, ťažké kopce a pekné baby. Teraz sa pri počasí schyľovalo k zmene a...

Sereďmaratón 2022 alebo ako Sulík nenakúpil bezvetrie

Cestná cyklistika 23-05-2022

Každý rok sa snažím čo najrýchlejšie sa pripraviť na tento pomerne skorý cyklomaratón. Chcel som napísať amatérsky ale posledné ročníky mám dojem, že to čo tam jazdí, by sa v pohode uchytilo aj v neja...

Garmin Rally XC – watty v teréne po roku…

Športovec používa HW SW 06-08-2022

Je tomu viac ako rok, keď som mal možnosť vyskúšať novú generáciu meračov výkonu v pedáloch, Garmin Rally. Testoval som cestnú verziu a oslovila ma najmä funkčnosťou a jednoduchosťou montáže a obsluhy...

Garmin Radar Varia RCT 715 – bezpečnosť …

Športovec používa HW SW 03-08-2022

Najnovší model cyklo-radaru Varia™ s integrovanou kamerou spája v sebe nielen bezpečnostné funkcie, ale dopĺňa ich aj o zábavný element v podobe využitia radaru ako zadnej kamery a ...

TACX NEO Motion plates, poznáte?

Športovec používa HW SW 10-04-2022

Tacx NEO Motion Plates je doplnkom pre cyklotrenažéry zo sérií NEO, NEO 2 a NEO 2T. A čo vlastne robí? Rozhýbe celý trenažér. Táto horúca novinka na konci indoor sezóny má ešte viac priblíži...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.  

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

  Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...

next
prev

Banner new