logosr

updated 7:38 PM, Feb 27, 2023 Europe/Bratislava

Warning: Undefined property: stdClass::$parent_slug in /www/t/r/u33042/public_html/templates/gk_news2/html/com_content/article/default.php on line 102

Garmin Varia Vision – V zornom poli

  • Published in Športovec používa HW SW

varia vision 2V tejto recenzii na mňa dýchol závan budúcnosti. Pod názvom Garmin Varia Vision sa totiž skrýva náhľadový – in sight displej. Ešte nič? Tak to je maličký displej umiestnený tesne pred okom v jeho zornom poli, kde sa premietajú údaje z Garmin Edge kompatibilných prístrojov. Určite ste už počuli niečo o Google Glass – tak toto je podobné riešenie ako dostať údaje do vášho zorného poľa.

 

 

Tento displej vám sprostredkuje informácie získane z kompatibilných Garmin Edge 520, 820 a 1000 sérií. Dokáže zobraziť údaje z jazdy, štatistické údaje, ale napríklad aj sprostredkovať dopravnú situáciu za vami, ktorú zaznamenáva Varia radar. Tiež je schopný zobraziť notifikácie ak máte pripojený mobilný telefón s Edge. A toto všetko v zornom poli.

vision banner

 

 

Varia Vision sa upevňujú na rám okuliarov a okrem zobrazovania údajov dokážu vydávať vibračné upozornenia na prednastavené udalosti. Pomocou dotykového ovládania na boku tela Vision je možné prepínať obrazovky či ovládať ďalšie funkcie.

VariaVision

 

 

 

 

 

 

Takýmto spôsobom sa môžete sústrediť len na vašu jazdu či optimálnu polohu v sedle bicykla a pritom mať v zornom poli všetky potrebné informácie.

img

 

 

 

 

 

 

Rozbalenie a predstavenie

Garmin Varia Vision kúpite v menšej čiernej krabici. Po otvorení uvidíte samotný Vision displej a pod papierovou priehradkou je uložené príslušenstvo.

01 obal 02 rozbalenie

 

 

 

 

 

Obsah dodávky

- Varia Vision™ - náhľadový (In-Sight) displej

- Univerzálny držiak + gumičky na rôzne veľkosti slnečných okuliarov

- USB nabíjací kábel

- Dokumentácia (príručka v slovenčine)

Akumulátor - výdrž:                       8 hodín

Rozmery zariadenia, ŠxVxH:      60.0 x 19.7 x 19.8 mm

Hmotnosť zariadenia:                   29.7g

Napájanie:                                    nabíjateľná lithium-ion

Akcelerometer:                               Áno

Vodotesnosť:                                   IPX 7

03 obsah 04 vision

 

 

 

 

 

Varia Vision sa nabíja špeciálnym pribaleným káblom ktorý je ukončený USB koncovkou.

05 koncovka 05 napájanie

 

 

 

 

 

Odporúčaná cena za tento futurologický celok je 399 Eur.

Montáž a pripojenie k Edge

Garmin Varia Vision sa montuje na rám okuliarov. Respektíve montuje sa jeho držiak pomocou gumičiek. Na držiak sa potom pripája samotné telo Vision.

07 drziak 09 montaz drziaka 08 displej detail

 

 

 

 

 

 

Celý systém sa dá jemne natočiť tak aby displej v zornom poli bol práve tam kde očakávame.

10 montaz 11 montaz

 

 

 

 

 

 

12 komplet varia vision 2

 

 

 

 

 

 

 

K dispozícii je niekoľko veľkostí pripájacích gumičiek, tak nie je problém pripojiť Vision k takmer akýmkoľvek okuliarom.

Garmin Varia Vision je potrebné prepojiť s kompatibilným Garmin prístrojom. Tento proces prebieha obdobne ako pripájanie iných senzorov. Teda sa zapne Vision a v Garmin Edge sa vojde do menu s pripojením senzorov a spustí sa vyhľadanie Visionu.

Postup pri Edge 520

E520 1 E520 2 E520 3

 

 

 

 

 

 

E520 4 E520 5 E520 6

 

 

 

 

 

 

E520 7 E520 8 E520 9

 

 

 

 

 

 

E520 10 E520 11

 

 

 

 

 

 

Postup pri Edge 1000

Edge1000 05 Vision sparovanie

 

 

 

Takýmto spôsobom sa prepojí displej Vision s Edge a môžeme prikročiť ku konfigurácii.

Konfigurácia Garmin Vision

Displej Varia Vision poskytuje až štyri dátové políčka v rámci obrazovky a možnosťou konfigurácie niekoľkých samostatných obrazoviek s automatickou úrovňou podsvietenia a nastaviteľnou farebnosťou pozadia (čierna / biela). Displej je farebný s rozlíšením 428 x 240 bodov, čo umožňuje zobrazovať údaje aj s priradením vhodnej farby podľa situácie.

Konfigurácia Garmin Vision displeja sa vykonáva na spárovanom Garmin Edge. A to konkrétne v menu so zoznamom snímačov. Vojdeme do ponuky pre Varia Vision a tam sú voľby na nastavenie zobrazenia displeja a Obrazovky s údajmi.

Nastavenie zobrazenia Garmin Varia Vision

V nastavení zobrazenia sa nastavuje jas, farba pozadia, spôsob posúvania údajov a či má byť zobrazenie trvalo zapnuté.

Edge 520

E520 07 setup vision

 

 

 

Nastavenie Obrazovky s údajmi

Najprv sa nastaví rozloženie stránky, teda koľko obrazoviek sa bude prepínať, koľko polí zobrazovať na každej z nich a typ zobrazenia – teda či číselný údaj alebo graf.

Edge 520

E520 08 vision obrazovky

 

 

 

Edge 1000

Edge1000 06 Vision rozlozenie

 

 

 

Následne sa zvolí, aké údaje budú jednotlivé polia zobrazovať. Pretože údajov je veľké množstvo, údaje sú rozdelené do jednotlivých kategórií.

Okrem obrazovky s údajmi a grafmi sa dajú zobrazovať aj špecializované obrazovky pre Segmemty, Virtual partnera alebo pre navigačné pokyny. Navigačné pokyny sú zobrazované pri odbočeniach spolu s názvom ulice a vzdialenosťou k odbočke.

Edge 520

E520 09 vision polia

 

 

 

Edge 1000

Edge1000 07 Vision polia

 

 

 

Vibračné upozornenia dopĺňajú Varia Vision displej a podľa nastavenia spúšťajú vibráciu pri štarte nového okruhu (LAP), štarte segmentov, opustení tréningovej zóny a smart notifikácie.

Integrovaný akcelerometer umožňuje správnu orientáciu zobrazenia údajov na displeji a je použiteľný na pravej alebo ľavej strane.

Aktualizácia firmvéru Garmin Varia Vision

Aj Garmin Vision má svoj firmvér a prebieha na ňom vývoj. Aktualizácia firmvéru prebieha podobne ako aktualizácia Garmin Edge prístrojov. Teda ak sa Garmin Varia Vision pripoji pomocou priloženého kábla k počítaču, PC ho zdeteguje a spustí aplikáciu Garmin Express. V rámci garmin Expres ak pribudne nový firmvér, môžeme spustiť sprievodcu aktualizáciou ako je to na nasledovných obrázkoch.

vision fw 1 vision fw 2 vision fw 3

 

 

 

 

 

 

vision fw 4 vision fw 5 vision fw 6

 

 

 

 

 

 

vision fw 7 vision fw 8

 

 

 

 

 

 

Zvyšok sa vykoná cez samotné Garmin Varia Vision. Po zapnutí sa zjaví ponuka na aktualizáciu. Tá sa spustí gestom – pohybom prsta po dotykovej ploche Vision sprava doľava. Potom sa začne aktualizácia ktorá sa skonči reštartom a nábehom do pracovného režimu.

Ak máte pripojený Vision k počítaču, môžete uvidieť známu štruktúru Garmin zariadení.

vision adresare

 

 

 

 

 

V jednotlivých adresároch sú uložené príslušné konfigurácie, ktoré ste vykonali ako aj preklady textov jednotlivých jazykov. Nakopírovaním na pevný disk môžete zálohovať konfigurácie.  Neodporúčame v týchto štruktúrach upravovanie súborov pretože to môže viesť k nesprávnemu fungovania prístroja.

Používanie a prax s Garmin Varia Vision

Keď je Varia Vision nakonfigurovaný podľa požiadaviek, nezostáva nič iné ako ho vyskúšať v praxi. Pred prvou jazdou je dobre si vyskúšať či je dobre upevnený držiak na okuliare a či je pozícia displeja v správnej polohe. Poloha je individuálna a nezabudnite, že na bicykli je iná poloha ako pri bežnom státí. Prvý pocit som mal taký, ako keby na okuliaroch bola veľká smietka. Skratka som vnímal niečo tmavé na okraji poľa.

IMG 2508

 

 

 

 

 

 

Ďalšia vec je zautomatizovať ovládanie Visionu. Aby bolo automaticky jasné kde sa zapína a vypína a akým spôsobom sa ovláda. Dotykový panel je umiestnený pri namontovaný na okuliare z vonkajšej strany tela držiaka displeja. Posunom alebo ťuknutím na dotykovú plochu sa Vision ovláda. Tieto gestá fungujú aj v rukaviciach. Napríklad posunom prsta po dotykovej ploche sa prepínajú obrazovky alebo potvrdzujú notifikácie.

IMG 2509

 

 

 

 

 

 

Samotný držiak Visionu je možné mierne zahýbať a displej je možné mierne naklápať hore – dole, takže miesto, ktoré zakryje telo Visionu v zornom poli aj presná poloha displeja sa dá jemne ladiť. Je však dôležité aby upevnenie držiaka na ráme okuliarov bolo čo najpevnejšie, aby sa behom jazdy neuvoľňovala poloha.

Počas prvých kilometrov jazdy som bol príjemne prekvapený ako je dobre čitateľný displej. Mal som ho na okraji zorného poľa a neustále ma zvádzalo tam preostrovať. Jemná korekcia polohy pomohla pred ubiehaním oči ale nejaký čas trvalo, kým som sa prestal upriamovať na ten čierny fľak. Hádam po pol hodine si už prestal vnímať čierne okolie a reagoval som už len na údaje.

IMG 2516

 

 

 

 

 

Po prvej jazde som bol skutočne prekvapených, že tých 30 gramov na ráme som vlastne vôbec necítil. Pre používaním som mal obavy či to nebude príliš ťažké, ale prax dokázala že som mal zbytočné obavy. Jedinou výnimkou bola extrémne rozbitá betónka, kde pri otrasoch som podvedome vnímal, že je niečo na okuliaroch.

Ďalšia skúšobná jazda bola podobná ako prvá len tie časové intervaly na zvyknutie boli kratšie. Len som si uvedomil, že po každom nasadení je treba doladiť polohu displeja. Takisto som laboroval s optimálnym umiestnením, predsa len inak som vnímal údaje ak som sa držal za páky bicykla a inak keď som sa držal dolu. Podobne aj zakrytie časti zorného poľa som vnímal rozlične pri rôznych úchytoch a chcelo to ešte nápravy polohy.

Životnosť napájania sa približovala deklarovanému času 8 hodín, bolo to o niečo menej, ale mimo jazdy som sa s Visionom trocha hral, tak v tomto smere bolo všetko v poriadku.

vision displej

 

 

 

 

 

Zaujímavé bolo vnímanie Garmin Varia Vision v spolupráci s Garmin Varia radar. Ak radar zdetegoval prichádzajúce auto, na pravom okraji sa zjavil oranžový pás a vedľa neho sa posúvala nahor biela bodka. Akonáhle ma obišlo auto, pravý pás zozelenel a o chvíľu zhasol. Prvé momenty ma to lákalo sa pozerať tým smerom, ale postupne sa podvedomie ustálilo a zvykol som si aj na tento typ alarmu.

vision radar displej

 

 

 

 

 

Čo som si uvedomil neskôr bola taká psychologická záležitosť. V zornom poli oka som mal záujem o iné informácie, ako som mal nastavené na displeji Edge. Tam som mal vybudovaný taký reflex, že keď som na chvíľu zvesil hlavu, tak to viedlo aj k uvoľneniu statickej záťaže a vtedy som si poprezeral jednotlivé veličiny. Prípadne ak som sa na niečo upriamoval, napríklad na rýchlosť, tak som si všímal aj iné údaje. V zornom poli to však bolo trocha ináč. Tam mi časom čísla splynuli a prestal som vnímať  komplexnosť zobrazenej informácie. V podstate mi stačila primárna informácia ktorú som aktuálne potreboval a z akéhosi stereotypu  trvalého zobrazovania meniacich čísel bolo takým osviežením, keď sa zjavil nejaký alarm. Takže na obrazovke Visionu nebolo treba nasilu nakonfigurovať maximálne množstvo informácií, lepšie na mňa pôsobil jeden dva údaje ktoré boli pre mňa v tú jazdu dominantné. A viete ako to býva, jeden deň ma zaujíma prejdená vzdialenosť a iný napríklad 10sekundový výkon, alebo v stúpaná strmosť stúpania a podobne. Tak som nakoniec nastavil viacero obrazoviek s pár údajmi a gestami som si zvolil obrazovku s údajom ktorý som chcel vnímať. A toto som si prehadzoval počas jazdy viackrát.

Celkom zaujímavo na mňa pôsobilo nastavenie automatického jasu. Varia Vision má z vonkajšej strany senzor okolitého svetla a podľa toho reguloval jas. Po dlhšej jazde som to ocenil, najmä ak sa menili svetelné podmienky. Keď bol totiž jas displeja Visionu príliš vysoký, podvedome som to vnímal menej príjemne. Tento jav mi zosilňovali ešte aj fotochromatické okuliare, tak som bol vcelku rád za túto funkciu.

Napriek viacerým testovacím jazdám som si však nevedel odvyknúť od priebežného kontrolovania displeja Edge a skláňania hlavy. Som už asi na ňom príliš závislýJ.

Zhodnotenie

Na záver si dovolím zhodnotiť Garmin Varia Vision ako zaujímavé prekvapenie. Je potrebné si naň určitú dobu zvykať a hľadať správnu pozíciu a príslušné informácie, ale celkovom som mal pred testovaním zbytočné obavy o zatienenie zorného poľa čo som považoval za hlavnú nevýhodu. Rovnako aj obava o to, že bude na okuliaroch omíňať.  Prekvapením pre mňa bol ten rozdiel potrebných zobrazovaných údajov v zornom poli vs. na displeji Edge, to som skutočne neočakával. Pri sólo jazde keď je času dosť nielen vnímať okolie ale aj údaje som paradoxne menej vnímal projekciu pred okom. Naopak, v situáciách na hrane, teda pri maximálnom nasadení alebo pri stresových situáciách napríklad v balíku, kedy aj mrknutie oka nadol na displej môže byť zlým rozhodnutím je Vision neoceniteľný. Najviac ma však dostal pri hlásení dopravnej situácie za mnou. V spojení s radarom je to perfektná pomôcka. A zvyková. Pár krát to bola paráda, keď som kvôli vetru alebo okolitému hluku nielenže nepočul auto za mnou, ale ani pípnutie Edge, tak vibrovanie a vizuálny alarm v zornom poli bol neprehliadnuteľný. Na jedničku. Trocha škoda „štandardnej“ výdrže Garmin príslušenstva čo je 7-8 hodín. Pri dlhých výjazdoch, keď Vision zhasne, začnem postupne čoraz viac cítiť zakrytú časť zorného poľa. Vtedy som ho radšej dal do vrecka. Chcelo by to potiahnuť ešte o 2 – 3 hodinky. O vysoko nasadenej cene škoda hovoriť. 399 eur je skutočne suma ktorá vie odradiť. Ale to tak pri technologických novinkách býva...

Tak hlavu hore a poďme jazdiť!

++ v spojení s radarom vizualizácia dopravnej situácie

+ údaje v oku pri kritických či vypätých situáciách

- výdrž napájania

-- cena

Add comment

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Trnava-Rysy 2022

Cestná cyklistika 07-07-2022

Tento rok sa mi nejako nedarí najazdiť potrebné kilometre. Ani na Jasnú som kvôli tomu nešiel. Tu v propozíciach píšu, že na TT-RYSY treba mať aspoň 2000km odjazdené. Tesne som to splnil. Dal by som t...

Kärnten Radmarathon 2022

Cestná cyklistika 05-06-2022

Na týchto pretekoch som bol aj v roku 2015 a zapamätal som si z nich 3 dôležité fakty - horúce počasie, ťažké kopce a pekné baby. Teraz sa pri počasí schyľovalo k zmene a...

Sereďmaratón 2022 alebo ako Sulík nenakúpil bezvetrie

Cestná cyklistika 23-05-2022

Každý rok sa snažím čo najrýchlejšie sa pripraviť na tento pomerne skorý cyklomaratón. Chcel som napísať amatérsky ale posledné ročníky mám dojem, že to čo tam jazdí, by sa v pohode uchytilo aj v neja...

Garmin Rally XC – watty v teréne po roku…

Športovec používa HW SW 06-08-2022

Je tomu viac ako rok, keď som mal možnosť vyskúšať novú generáciu meračov výkonu v pedáloch, Garmin Rally. Testoval som cestnú verziu a oslovila ma najmä funkčnosťou a jednoduchosťou montáže a obsluhy...

Garmin Radar Varia RCT 715 – bezpečnosť …

Športovec používa HW SW 03-08-2022

Najnovší model cyklo-radaru Varia™ s integrovanou kamerou spája v sebe nielen bezpečnostné funkcie, ale dopĺňa ich aj o zábavný element v podobe využitia radaru ako zadnej kamery a ...

TACX NEO Motion plates, poznáte?

Športovec používa HW SW 10-04-2022

Tacx NEO Motion Plates je doplnkom pre cyklotrenažéry zo sérií NEO, NEO 2 a NEO 2T. A čo vlastne robí? Rozhýbe celý trenažér. Táto horúca novinka na konci indoor sezóny má ešte viac priblíži...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.  

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

  Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...

next
prev

Banner new