logosr

updated 7:38 PM, Feb 27, 2023 Europe/Bratislava

Warning: Undefined property: stdClass::$parent_slug in /www/t/r/u33042/public_html/templates/gk_news2/html/com_content/article/default.php on line 102

Ako valcovať

  • Published in Jazdí po cestách
JoKoóvé valceTento nadpis som si vybral schválne, pretože v konečnom dôsledku, ak chce cyklista valcovať, mal by vedieť, čo sú valce a ako sa na nich dá pripraviť na sezónu.

Niekedy pred vianocami som si vymenil zopár mailov s JoKom o valcoch. Chcel by som totiž nejaké kúpiť, nech môžem trošku trénovať, kým je vonku sneh. Ale má zmysel ich kúpiť a po mesiaci odložiť kamsi? Treba si ich voľakde požičať a vyskúšať, čo je to za čudô.

Tak som teda poprosil JoKoa (aby som dodržal Lasico-Satinského sémantiku inžiniera Bobóa), nech mi požičia svoje, keď už ide teda lyžovať do Tater. Rýchlo sme sa dohodli a vymenili z rúčky do rúčky.

Prekvapilo ma, aké sú tie valce celkom dobre skladné. Skoro ako v televíznych reklamách na rôzne totalgymy, posilovače, všakovaké priberače svalovej hmoty alebo celkom všeobecne uberače peňaženkovej hmoty. Takmer všetky výrobky obsahujú záber, kde sexi ženuška skladá spomínaný uberač peňaženkovej hmoty pod posteľ alebo do skrine.
Myslel som, že to bude nejaká nevzhľadná, neskladná, hlučná opacha. Konštrukcia je veľmi jednoduchá. Dve dlhšie tyče, v ktorých sú otvory na upevnenie valcov, nejaká guma, ktorá prenáša zadný náhon na predný valec. To aby cyklistika v izbe nebola len ilúzia, pri ktorej sa iba pedáluje bez akejkoľvek snahy o udržanie rovnováhy na biku.

Pred prvým nasadnutím na bike položenom na valcoch mi JoKo poslal mailom pokyny. Boli veľmi veľmi dobré a veľmi cenné. Napriek tomu som sa neubránil nejasného pocitu, že je medzi riadkami ukrytá obava o moje zdravie. Akoby mi dával posledné pomazanie pred popravou. :-)

Tak teda tu sú JoKové rady do života s valcami. :-)

Gumy nafúkaj na maximum povoleného tlaku. Neskúšaj naskočiť do sedla. Najlepší začiatok je postaviť valce k stolu alebo niečomu, čoho sa môžeš chytiť. Opri sa, zacvakni pedále, jednou rukou sa pridržiavaj stola (alebo niečoho iného - stena, skriňa ...). Netreba sa držať, len udržiavať rovnováhu. No a keď si myslíš, že tu rovnováhu už máš, začni pomaly točiť. Keď už dokážeš ísť rovno, skús sa pomaly, ale naozaj pomaly, pustiť. Žiadne prudké a trhavé pohyby. Musíš stále točiť, nepozerať na valce alebo kolesa, ale pekne dopredu, tak ako na ceste.

Žiadne poposedávanie, mykanie sa na sedle. Musíš mať dobrý posed. A tak isto žiadne krútenie celým telom. Keď ti to už trochu pôjde, tak môžeš valce postaviť k stene. Trochu sa oprieš o stenu, nastúpiš do sedla, cvakneš do pedálov a točíš. A keď náhodou cítiš potrebu tretieho bodu, tak sa oprieš (ale nie ovalíš celou váhou) lakťom o stenu, ustojíš balans a lakeť opäť stiahneš.

Ruky (spočiatku aj len tá jedna) musí byť pripravená na brzde. Ak ťa to náhodou tak rozhádže, že budeš skákať z valcov, tak okamžite musíš hamsnúť na brzdu. Inak naozaj hrozí, že zdemoluješ všetko okolo seba.
Minulú zimu som niekoľkokrát zoskočil (spadol?) z valcov, ale ani raz sa nič nestalo, vždy som stihol zabrzdiť a vycvaknúť sa.

Pri nastúpení je dobre mat nahodený tažší prevod (keď zaberieš, tak noha nesmie byť okamžite dole a kolesa sa netočia), ale po roztočení ísť na ľahší prevod. Ja som mal nahodený prevod 52/20 a po roztočení som išiel na 42/20. Ak máš pulzmeter, tak ho používaj, zbytočne nevyháňaj pulz do vysokých otáčok.
Spočiatku chvíľu potočíš a zastavíš. Musíš to rozdýchať a po pár pokusoch sa aj poutierať. Totiž, nožičky sa točia, aj kolesa, ale stojíš na mieste a tak ťa neofukuje a viac sa potíš. Doba točenia sa pomaly bude predlžovať.

Predný valec (aha, zadno koleso ide tam, kde sú dva valce, predne tam, kde je len jeden valec) má tri polohy. Keď spustíš zvislicu z osky predného kolesa, tak by mala ísť cez stred valca. Ak je valec viac vpredu, tak máš väčšiu šancu zlomiť riaditka (myslím prudko otočiť) a ísť poriadne na hubu. Ak je valec viac vzadu, tak máš istotu, že z valcov zoskočíš smerom dopredu a šancu padnúť poriadne na hubu. Takže najprv si to nastav.

Valce sa snaž postaviť tak, aby remeň bol bližšie k opore. Tak hrozí menšie nebezpečenstvo, že vybehneš na remeň a roztrhneš ho. Aj pri nastupovaní daj na remeň pozor, aby si po ňom neskákal. Remene stoja 5-7 Eur. Lepenie veľmi nepomáha.


Moje skúsenosti sú na základe týchto rád trošku iné. Aj vďaka nim som nepadol na hubu. Vďaka nim som sa na valcoch naučil jazdiť behom jedného dňa. Hádam by som mohol doplniť nejaké svoje skúsenosti.

Nesnažil som sa a ani sa nesnažím naučiť nasadnúť na valce bez držania. Určite sa to dá, lebo sa mi to pokusne aj podarilo ale naozaj to nemá zmysel. Takže si pokojne vysadnem na bike, pridržiavam sa stolu a začnem normálne točiť pedálmi. Spočiatku som mal problém šliapať, a zároveň nesledovať či nevybieham z valcov von. Raz moc doľava raz tesne vpravo. Až po kúpení vlastných valcoch som sa naučil šliapať a zároveň pozerať TíVí.
Fakt, ktorý JoKo naznačil s potením je bohužiaľ realita. Ja sa začínam potiť asi po 30 minútach a je to potom už trošku nepohodlné, lebo potom sa musím neustále utierať, škriabať. Na druhej strane, treba trochu potrénovať aj jazdenie v horúčavách. :-) Doteraz si spomínam na to horúce peklo MTB maratónu v Súľove.

Takto nejako vyzerajú moje valce. Ta Eska nie je moja. :-)Celkový pocit jazdenia na valcoch je celkom pozitívny. Jazdím stále na svojom bajku, používam tie isté prevody a nie je to len také krútenie pedálmi. Tempo som si ustálil na nejakých 16-17 km/h. Rýchlejšie mi už akosi začína vibrovať guma a aj trošku hlučnejšie. Inak je to celkom fajn srandička. Naozaj sa zmestí pod posteľ, do skrine a nezavadzia kdesi uprostred izby.

Valce alebo iné srandičky sa dajú kúpiť v cykloobchodoch. Tieto valce som napríklad kúpil v predajni Zanzo na Mariánskej. Nevylučujem však, že valce dokáže objednať a predať aj iný obchodník. Len sa ho treba opýtať.

Comments  
nič v zlom, ale tieto valce su vyborne na rozcvicenie pred pretekmi a nácvik cyklozručnosti ako udrzat rovnovahu. Na ziskanie kondicie je daleko lepsi jeden valec na pevne uchytenom zadnom kolesi a s moznostou nastavenia zataze. Je to bezpecne a da sa trenovat kondicia v zatazi.
Add comment

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Trnava-Rysy 2022

Cestná cyklistika 07-07-2022

Tento rok sa mi nejako nedarí najazdiť potrebné kilometre. Ani na Jasnú som kvôli tomu nešiel. Tu v propozíciach píšu, že na TT-RYSY treba mať aspoň 2000km odjazdené. Tesne som to splnil. Dal by som t...

Kärnten Radmarathon 2022

Cestná cyklistika 05-06-2022

Na týchto pretekoch som bol aj v roku 2015 a zapamätal som si z nich 3 dôležité fakty - horúce počasie, ťažké kopce a pekné baby. Teraz sa pri počasí schyľovalo k zmene a...

Sereďmaratón 2022 alebo ako Sulík nenakúpil bezvetrie

Cestná cyklistika 23-05-2022

Každý rok sa snažím čo najrýchlejšie sa pripraviť na tento pomerne skorý cyklomaratón. Chcel som napísať amatérsky ale posledné ročníky mám dojem, že to čo tam jazdí, by sa v pohode uchytilo aj v neja...

Garmin Rally XC – watty v teréne po roku…

Športovec používa HW SW 06-08-2022

Je tomu viac ako rok, keď som mal možnosť vyskúšať novú generáciu meračov výkonu v pedáloch, Garmin Rally. Testoval som cestnú verziu a oslovila ma najmä funkčnosťou a jednoduchosťou montáže a obsluhy...

Garmin Radar Varia RCT 715 – bezpečnosť …

Športovec používa HW SW 03-08-2022

Najnovší model cyklo-radaru Varia™ s integrovanou kamerou spája v sebe nielen bezpečnostné funkcie, ale dopĺňa ich aj o zábavný element v podobe využitia radaru ako zadnej kamery a ...

TACX NEO Motion plates, poznáte?

Športovec používa HW SW 10-04-2022

Tacx NEO Motion Plates je doplnkom pre cyklotrenažéry zo sérií NEO, NEO 2 a NEO 2T. A čo vlastne robí? Rozhýbe celý trenažér. Táto horúca novinka na konci indoor sezóny má ešte viac priblíži...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.  

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

  Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...

next
prev

Banner new