logosr

updated 7:38 PM, Feb 27, 2023 Europe/Bratislava

Warning: Undefined property: stdClass::$parent_slug in /www/t/r/u33042/public_html/templates/gk_news2/html/com_content/article/default.php on line 102

Garmin EDGE 705 recenzia - 2. časť - Malá odbočka – moja úvaha o presnosti prístrojov

  • Published in Športovec používa HW SW

Edge 705Edge 705 ma vstavaný barometer ktorý sa autokalibruje podľa satelitov. Táto vlastnosť je vidno vtedy, keď idem jazdiť po pár dňoch alebo po väčšej zmene počasia, po zapnutí prístroja a fixovaní satelitov, sa mení nadmorská výška aj keď stojím na mieste. Z praxe teda, ak chcem správne výškové údaje hneď od začiatku, počkám ešte chvíľu kým sa ustáli hodnota nadmorskej výšky (najlepšie je ak poznám miestnu výšku a čakám kým bude výška v tolerancii do cca 10 metrov). Ak by som v takom prípade nepočkal, autokalibrácia by zafungovala počas tréningu a pokazilo by mi to štatistiku nastúpaných metrov:).

 

Vo všeobecnosti ale údaj o nastúpaných metroch je diskutabilný pri obecne všetkých prístrojoch. Keďže sa mi cez ruky premlela kopa prístrojov, každé meria nastúpané metre svojsky a netrúfam si tvrdiť ktoré bolo najpresnejšie či dokonca ktoré ukazuje pravdivo. Napr. Polar počítal do sumáru až zmeny o 5m. Edge je väčší optimista a už menšiu odchýľku započítava do nastúpaných. Pri stúpaní do jedného kopca to ani tak nepoznať, ale keď je členitý terén s niekoľko metrovými či desiatkami metrami prevýšeniami, čísla sa začnú krásne rozchádzať. Na druhú stranu ale napr. aj nápory vetra dokážu vyrábať oscilácie výšky o cca 1m. Aby som to ešte viac znejasnil, je kopa nástrojov a programov v počítači, ktoré zo zaznamenaných údajov či už z Polaru alebo gps záznamu alebo iného prístroja  počítajú prevýšenia a nastúpané metre, ale tieto výpočty majú vlastný algoritmus a dávajú iné čísla – a čo program to vlastné hodnoty. Preto sa nikto nemôže čudovať, keď na tej istej trati a dokonca z toho istého zariadenia mi Edge ukazuje jednu hodnotu, Garmin Training center druhú hodnotu, Sportracks ešte inú a napr. Trackan úplne inú a ešte parametrami v programoch aj tieto hodnoty lietajú jedna radosť.  A teraz kde je pravda? Kto si to dovolí tvrdiť? Mal som aj pokusy robiť referenčne nejaké porovnania na známej trase viackrát alebo podľa mapy 1:10000 odčítavať vrstevnice a tak počítať hodnoty, ale nikdy som sa nedostal do nejakého opakovateľného presného a predpovedateľného výsledku s dostatočnou presnosťou. Kto mal v tomto úspech, dajte vedieť. Pre ilustráciu čo chodíme partia na tzv. karpaťák maratón (cca 200km) – hodnoty nastúpaných metrov som vedel zdokumentovať extrémne podľa potreby aj s rozdielom desiatok percent! Samozrejme, že existuje určitá rozumná miera parametrov, ktorá dá relevantný výsledok a preto treba uviesť aj metodiku výpočtu stúpania, ale údaj o nastúpaných metroch beriem skôr ako “bezveličinové” číslo ktore je porovnateľné akurát tak z jedného typu prístroja cez jednotný rovnako nastavený softvér, ale určite sa nepustím do porovnania s iným prístrojom, že ktorý meria presne najmä ak ide o zanedbateľný rozptyl v extrémne členitom teréne. Akurát tak pri pivnej debate… Iná situácia je zasa pri zameriavaní napr. jednotlivých stúpaní kde sa dá spoľahnúť na údaje z Edge alebo konkurenčných prístrojov a rozdiely sú kozmetické.

štatistika pri 1m rozdiele štatistika pri 5m rozdiele štatistika pri 20m rozdiele

Podstatne lepšie je na tom meranie vzdialenosti, ale tiež musíte očakávať, že údaj na prístroji dá odlišné hodnoty ako program do ktorého data nahrajete a opäť aj programy sa môžu od seba výsledkami odlišovať. Prečo – zasa – v prístroji si podľa polohy, ktorá sa prepočítava raz sa sekundu, edge počíta prejdenú vzdialenosť. Ale do pamäte pri bežnom režime už neukladá každý výpočet polohy, ale ukladá vzorky. Vzorkovanie záznamu nie je v Edge lineárne, ale podľa vstavaného algoritmu sa vytvorí záznam, ak sa zmení relevantným spôsobom jedna zo sledovaných veličín. Podrobnou analýzou záznamu mi vyšlo vzorkovanie v priemere každých cca 25m. Je možné prednastaviť vzorkovanie na sekundový interval. Teda pri nahratí do počítača mám navzorkované údaje (obdobne to robí napr. aj Polar akurát ten má pravidelné vzorkovanie podľa času) A potom je vecou softvéru ako navzorkovaným  údajom o polohe spočíta vzdialenosť medzi jednotlivými vzorkami a ako to nasčítava do sumáru. Takže zasa dostanem rôzne čísla, ale s podstatne menším rozptylom ako pri sumáre nastúpaných metrov v členitom teréne. A ak neprišlo k výpadku zachytenia gps signálu, či nejakým odrazom a falošným počtom, tomuto údaju plne dôverujem. Určite viac ako klasickému meraniu vzdialenosti na bicykli - teda počtu impulzov krát obvod kolesa (zasa závisí ako sa odmeral obvod, závisí to aj od veľkosti a modelu pneumatiky, hmotnosti, nahusteniu pneu, prípadne teploty). Ale tu je ďalší kameň úrazu pri Edge. Totiž, ak mám senzor kadencie/rýchlosti tak mi edge ponúkne pri nastavení profile bicykla aj ďašie dve možnosti merania - a to tzv autokalibráciu – teda počíta aj tie impuly z kolesa ale podľa polohy spočíta štatisticky priemerný obvod kolesa – ktorý sa jemne mení, alebo ak verím viac odmeranému obvodu, môžem natvrdo zadať môj sympatický vlastnoručne odmeraný obvod kolesa ktorého sa roky držím;-) Potom sa nesmiem čudovať že sa budú údaje určite v počítači rozchádzať (napr. Training center akceptuje toto nastavenie, Sportracks berie len gps záznam). Zamerané rozdiely u mňa sa pohybovali okolo 1% samozrejme za už spomenutej podmienky ak nedošlo k výpadkom merania gps polohy,čo pri SIRF III gps prijímači je už zriedkavosť. Takže ďalšia debata pri pive... čo je presnejšie. Tentokrát ale už mám názor a tvrdím že GPS.

Program Training Center

Do tretice - okamžité údaje a sumáre. Či sa jedná o srdcovú frekvenciu, alebo okamžitú rýchlosť, priemernú alebo maximálnu rýchlosť, prístroj na displeji môže ukázať iné číslo ako výpočet v PC. On si totiž v tých sekundových údajoch pekne spočítava všetko priebežne a tak dostane hodnotu svoju. Do pamäte sa ukladá len každá x-tá  vzorka veličiny a potom program pracuje nad touto množinou. Logicky môže nastať rozdiel. Tieto rozdiely sú však už naozaj kozmetické a bežný človek mávne nad tým rukou.  To nie sú ani desatiny percenta. A kde je pravda? To je zasa diskutabilné. Pri priebežnom výpočte sa zahŕňajú aj chvíľkové výpadky, chybičky a pod, pri navzorkovaných údajoch zasa je tento vplyv menší.  Tuná sa mi prejavila aj necnosť, ktorú som poznal pri Polare – pri používaní viacerých senzorov (typicky kadencia a rýchlosť) sa vyskytovali v zázname špičky ktoré evidentne neboli reálne údaje. Toto mi robí aj v Edge.  Potom je ďalšia necnosť – ak Edge nemá zapnuté akceptovanie merania rýchlosti snímačom ale spolieha sa na GPS, je, jasné, že okamžité údaje sú ovplyvnené tým že sa počíta poloha raz sa sekundu a z toho môžu byť skreslené údaje napr. aj o okamžitej rýchlosti. Táto hodnota je teda ovplyvnená technológiou. Ale napr.aj  pri Polare ktorý dôverne poznám, tiež okamžitá rýchlosť bola počítaná až na základe x impulzov, takže som videl oneskorenú reakciu na zmenu rýchlosti. V tomto oproti Polaru je GPS evidentne čulejšia.

Program pre Polar

Posledná informácia, ktorá sa často diskutuje je tzv. 2D vs 3D rýchlosť a vzdialenosť. O čo sa jedná – GPS meria polohu ako zemepisné súradnice – zemepisná šírka  a dĺžka. A až program v prístroji alebo v počítači vlastne vypočítava vzdialenosť medzi súradnicovými bodmi (2D), resp. od toho aj rýchlosť. Ale toto exaktne platí pri ideálnom rovnom povrchu. Tu však máme kopce, údolia a teda pohyb je aj smerom hore a dole, teda prejdem o dačo viac ako podľa vzorca vzdialenosti medzi dvoma zemepisnými bodmi (3D). Otázka – je to podstatná zmena? Pocitovo, keď idem do kopca, som ochotný tvrdiť že áno. Ale opak je pravdou. Zoberiem si bežný kopec tuná v okolí, kde jazdím – Pezinská Baba – má priemerné stúpanie 4% - teda na vzdialenosti 1000m vystúpam 40m. Z pytagorovej vety či trigonometrie vyjde, že namiesto 1000m 2D prejdem 3D vzdialenosť 1000,7m čo je 0,7 promile rozdielu. Pri Alpských kopcoch sú najväčšie stúpania do 12% (0,7%rozdielu)  s krátkodobými extrémami do 25% (3%rozdielu). Samozrejme, že 25% kopec býva iba zlomkom  trasy, tak tieto čísla sa ešte delia. Skrátka voči iným rozptylom je rozdiel 2D vs 3D v cyklistike zanedbateľný.    

Program Sportracks

Toľko teda o meraní a presnosti. Tento diel mi nejak vyplynul mimo plánu, ale považujem ho za dosť dôležitý, keďže ľudia majú všeobecnú tendenciu porovnávať veci, prikladať im vlastnú váhu, rôzne interpretovať výsledky. Pri ďalšich dieloch teda budem vychádzať z týchto predpokladov a pozorovaní a na základe nich bude tvrdiť výroky o presnosti, použiteľnosti, občasnom porovnaní s inými pristrojmi a pod. A tajne dúfam, že aj vyvolám tuná menšiu diskusiu a že budú aj dajaké príspevky a reakcie…..

Comments  
barometer
trochu som hladal na nete a nasiel som na wikipedii info ze na cca 800m vysky sa zmeni tlak o 100mbar. Normovana hodnota atmosfery je 1013,25 hektopascalov co je 1 bar. da sa zistit ze v nasich koncinach sa tlak meni (s prepoctom na hladinu mora) od 960 do 1040 aj to su extremy teda rozptyl 80mbar - ak si zoberiem potom ze kolko by to robilo vyskovych metrov je to riadny rozptyl. Preto sa netreba cudovat ze vyskomer hodi absolutnu chybu aj o poviem stovku metrov.
Napriklad dnes je tlak 1020mbar a vcera bolo 1010 co je rozidiel 10 a podla udaju hore je to rozdiel vysky cca 80m teda nebudem mat doma cojaviem 200mnm ale 280mnm. pritom je to rozdiel v tlaku o 1%
Skusenosti po cca 4mesiacoch
Ani ja som tejto hračke nevedel odolať. Okrem toho že mi občas blbne spomínaný barometer (niekedy ukazuje cely deň výšku 9500m a viac) som s nim veľmi spokojný. Vidím zopár hlavných výhod:
- Ak aj jazdím známejšie trasy, vždy ma poteší keď na displeji vidím, že daný point (kopec, atd) mam už pred sebou na par sto metrov.
- Keď chodíme jazdiť po neznámych trasách (napr. Rakúsko) je docela užitočný. Vyžaduje si to však večer poctivú prípravu - naklikať si trasu cez PC do Garmina. Bez prípravy trasy je to ako mapa s polohou dosť drahý prístroj.
- Aj na známych trasách sa mi občas stane, že nechtiac idem vyskúša nejakú variantu. Vtedy navigácia docela bodne.
- Nie že by sa orientácia nedala riešiť mapou a povedzme kompasom, ale táto hračka to spríjemňuje a zrychluje najme v naznamych terenoch.
- Je občas vo výšlapoch dobre skontrolovať srdcovú frekvenciu, 190+ už nie je úplne dobre a treba trochu spomaliť.

V porovnaní s napr. GPS hodinkami od SUUNTA sa mi ešte nestalo aby stratil GPS pozíciu. Nie je to vec bez ktorej by sa nedalo jazdiť na biku, ale rozhodne je to veľmi milá hračka s využitím hlavne na bike a turistiku.

Na moje prekvapenie, na predstavci vobec nezavadzia a ani raz sa mi nestalo (na rozdiel od normalneho compu na riadilach) ze by som ho odrazil alebo ze by nedobre drzal.

My sme ho s kamošom kupili z http://www.handtec.co.uk/product.php/904/garmin-edge-705-heart-rate-monitor a vyšiel aj so shippingom na nejakých 9800Sk.
A teraz nazor praktika
Tie rozdiely pristrojov su pre nas, beznych cyklistov take zanedbatelne, ze je tato debata neukoncitelna. Ved ani samotne meranie odjazdenych kilometrov nie je pristrojmi absolutne presne. Dokonca sa da povedat, ze ani tym istym tachacom nemusis o tyzden namerat presne to iste, co predtym a su to pritom ovela blbuvzdornejsie udaje. Staci inak vyberat zakruty, mysickovat, vyhybat sa dieram, autam, traktorom a uz mas metre hore-dole.
Osobne si z nastupanych metrov nerobim nejaky fetis a ani ich zvlast nezaznamenavam do dennika. Staci mi orientacny udaj o nastupanych metroch a aj keby bola odchylka 100 metrov, mal by som to pri nastupanych 3500 m v podstate na salame.
tie stupania
vsetko by bolo fajn nebyt tzv okrajovych javov. Kedze vacsinou vyska sa meria barometrom, na jej presnost vplyva - atmosfericky tlak, teplota, napor vetra, fzyzcka konstrukcia pristroja a sposob ci vobec kompenzacia javov a tu je ta konfrontacia - ci nastavit vzsoku citlivost a budem ovplyvneny chybami, alebo to zoberiem o rad hrubsie. a zas sta stara pesnicka - pri klasickom kopci sa stretneme, pri vlnkach dostanem rozne cisla. Edge je ten fajnovejsi - citlivejsi
re>rasto
Ano, pri nastaveni roznych "citlivosti" sa to prejavuje v parametri Total Ascent (mozno aj inych, ja som sledoval tento) dost vyznamne. V principe, kazdy nastupany meter (aj na nadjazde nad zeleznicou alebo dialnicou) je pre teba fyzicky nastupany meter a tam je to okay. Problem nastava pri posudzovani obtiaznosti stupania v realnom kopci (nie nadjazdu), lebo vsetci vieme, ze na mnohych aj priemerne strmych kopcoch sa najdu useky trebars aj so zapornym stupanim (klesanim) alebo rovne. Otazne vzdy je, do akej miery alebo s akou presnostou a za akym ucelom je potrebne zistovane udaje interpretovat alebo pouzit. Od toho potom bude zavisiet aj sposob ich merania a vyhodnotenia.
stupanie
myslel som nastupane metre. ako pises ty - grade - strmost je aj v edge a vcelku v pohode. ale nastupane metre je osemetna vec. a nie ani tak v normalnych kopcoch ale prave v zlvnenom terene. typicky - nejaky nadjazd nad zeleznicu ci dialnicu - prevysenie tak 4 -5 metrov. zavisi od pristroja - ak akceptuje az cojaviem 10 m suvisleho stupania, do nastupanych metrov to ignoruje, ak ma prah 2 m - tak sup tam tych 5 m. a ked takto ides napr. usek pezinok senkvice vistuk budmerice borova trstin - zistis ze 3 rozne zariadenia ti daju uplne rozdielne cisla. a majitel kazdeho z nich si najde tisice dovodov ako tvrdit ze ten jeho pristroj je v tom najpreciznejsi. takze este raz. nie samotne normalne kopce robia problem ale hupaciky - vid napr tie tri obrazky trackanu (zvacsi si ich) kde som nastavil rozne prahy a co to robilo s kumulovanymi cislami
velkost stupania
Co si myslel pod pojmom velkost stupania? Gradient (smernicu), teda okamzity sklon/strmost stupania, ako uvadza napriklad pristroj HAC-4 od Ciclosport?
Ja si myslim, ze udaj je vypocitany prave z nastupanych a prejdenych metrov v infinitezimalnych intervaloch ako dy/dx, pretoze toto su najjednoduchsie meratelne parametre, ktore bezna vacsina pristrojov podobneho typu zvlada relativne celkom presne (Rasto o tom vyssie pojednaval). Ak su intervaly dx, dy s ohladom na rychlost, ktorou sa ako cyklista vies normalne pohybovat, rozumne a primerane kratke/dlhe, tak si neviem predstavit ako by si ziskal presnejsie udaje o "slope". Integraciou takychto difirencialnych usekov potom SW v compe vyhodnoti priemerne stupanie, co vidis ako jedno cislo (priklad PK Baba cca 4 %, ale pozri si detailnejsi profil na tychto strankach, uvidis, ze sa v usekoch stupanie rozne meni). Chybou moze byt jedine to, ze vysledok sa casto berie absolutne ako hodnota vyrazu 100*prevysenie/dlzka stupania. Toto je vsak zauzivane aj pri prezentacii profilov trasy vacsich cyklistickych/motoristickych pretekoch. Spravne by mala byt tato hodnota urcena asi tak, ako som pisal vyssie, ale predpokladam, ze v konecnom dosledku by sa oboma sposobmi ziskane hodnoty vzhladom k presnosti ziskavania potrebnych parametrov a vzhladom k uvaham o dilatacii casu a kontrakcii dlzok za podmienok pohybu telies na/pri Zemi, navzajom lisili asi statisticky malo vyznamne... 8)
meranie vysky
Meranie nadmorskej vysky a teda aj prevysenia pomocou barometra nikdy nebude presne. Staci, ak prejdes za den pomedzi jednu-dve burky a hned mas v zazname aj o 100 m väcsie prevysenie ako v skutocnosti. Rozdiely tlaku su dokonca rozne citit aj medzi budovami, pri silnom vetre... :-?:

Aj ked ja mam zase pozitivne skusenosti so svojim lacnym tachometrom sigma 2006, ktoremu sa odmerane prevysenia na totoznej trase odlisuju naozaj len minimalne, sledujuc zmenu tlaku kvoli pocasiu s 10 m toleranciou takmer totozne vysledky. Taktiez zaznamena presne aj malicke terenne vlnky, dokonca aj ked ho polozim zo stola na zem a spät, zaznamena metrovy rozdiel :lol: V kazdom pripade by som tiez rad vedel uplne presne udaje a porovnal ich s nim :-) .

Btw, co by ma zaujimalo, ako meraju pristroje velkost stupania? Snad nie podla vyhodnotenych nastupanych a prejdenych metrov? To by bolo znacne nepresne.

No, tato tema bude este na pivnu debatu :-)
Add comment

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Trnava-Rysy 2022

Cestná cyklistika 07-07-2022

Tento rok sa mi nejako nedarí najazdiť potrebné kilometre. Ani na Jasnú som kvôli tomu nešiel. Tu v propozíciach píšu, že na TT-RYSY treba mať aspoň 2000km odjazdené. Tesne som to splnil. Dal by som t...

Kärnten Radmarathon 2022

Cestná cyklistika 05-06-2022

Na týchto pretekoch som bol aj v roku 2015 a zapamätal som si z nich 3 dôležité fakty - horúce počasie, ťažké kopce a pekné baby. Teraz sa pri počasí schyľovalo k zmene a...

Sereďmaratón 2022 alebo ako Sulík nenakúpil bezvetrie

Cestná cyklistika 23-05-2022

Každý rok sa snažím čo najrýchlejšie sa pripraviť na tento pomerne skorý cyklomaratón. Chcel som napísať amatérsky ale posledné ročníky mám dojem, že to čo tam jazdí, by sa v pohode uchytilo aj v neja...

Garmin Rally XC – watty v teréne po roku…

Športovec používa HW SW 06-08-2022

Je tomu viac ako rok, keď som mal možnosť vyskúšať novú generáciu meračov výkonu v pedáloch, Garmin Rally. Testoval som cestnú verziu a oslovila ma najmä funkčnosťou a jednoduchosťou montáže a obsluhy...

Garmin Radar Varia RCT 715 – bezpečnosť …

Športovec používa HW SW 03-08-2022

Najnovší model cyklo-radaru Varia™ s integrovanou kamerou spája v sebe nielen bezpečnostné funkcie, ale dopĺňa ich aj o zábavný element v podobe využitia radaru ako zadnej kamery a ...

TACX NEO Motion plates, poznáte?

Športovec používa HW SW 10-04-2022

Tacx NEO Motion Plates je doplnkom pre cyklotrenažéry zo sérií NEO, NEO 2 a NEO 2T. A čo vlastne robí? Rozhýbe celý trenažér. Táto horúca novinka na konci indoor sezóny má ešte viac priblíži...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.  

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

  Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...

next
prev

Banner new