Test Garmin Oregon 600
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Pokročilý rok 2013 priniesol ďalšiu novinku Garminu. Tentokrát to je vynovená turistická navigácia Oregon s radovými označeniami 600 a 650. Nadväzujú tak na pôvodnú líniu dotykových prístrojov, ale v modernejšom šate. Má lepší a jasnejší displej, umožňuje multidotykové ovládanie, podporuje Glonass a komunikuje cez bluetooth so smartfónmi. Je rýchlejšia a má priamočiarejšie ovládanie. Vo verzii x50 disponuje navyše aj s 8MPx autofocus fotoaparátom s LED bleskom.
To je už celkom zaujímavá zmes noviniek, ktoré som mal možnosť vyskúšať a otestoval som Oregona, ako sa pri bežnom používaní správa.
Predstavenie prístroja
Nový Oregon 600 disponuje 3 palcovým kapacitným multidotykovým displejom, ktorý by mal dosiahnuť omnoho lepšiu čitateľnosť na slnku voči predchodcom. Zároveň je možné prístroj ovládať aj v rukaviciach. Ochranné sklo je tvrdené a vydrží aj hrubšie zaobchádzanie s prístrojom.
Pre dlhší pobyt v krajine je možné využiť voliteľný NiMH batériový kit, ktorý je možné dobíjať aj v prístroji, prípadne si zvoliť bežný typ napájania pomocou AA batérií.
V rámci senzorov okrem GPS prijímača podporuje aj súčasný príjem navigačného systému GLONASS, má vstavaný 3-osý kompas s akcelerometrom a vstavaný barometrický výškomer. Okrem toho podporuje aj externé ANT+ Garmin senzory, ako sú snímač kadencie, snímač srdcovej frekvencie, externý snímač teploty TEMPE a CHIRP pre geocaching. Má vstavaný bluetooth 4.0 vysielač, pomocou ktorého môžete prenášať a synchronizovať údaje s mobilnými telefónmi s operačným systémom Android a IOS pomocou bezplatnej aplikácie BaseCamp Mobile.
Takto môžete bezdrôtovo zdieľať trasy, body a POI alebo kešky s inými kompatibilnými zariadeniami Garmin. Pomocou myGarmin konta môžete získať 150MB priestor na Garmin cloude a ukladať doň cez BaseCamp mobile alebo BaseCamp program v PC svoje záznamy. Takže sa dostanete k svojim záznamom na PC aj bez toho, aby ste museli pripájať Oregon k počítaču.
S aplikáciou BaseCamp v PC potom k týmto záznamom jednoducho pripojíte svoje fotografie, poznámky alebo videá do jedného balíka, ktorý môžete zozdieľať pre svojich priateľov alebo verejnosti ako dobrodružstvo (Garmin Adventures). Títo si potom môžu toto dobrodružstvo stiahnuť do svojich Garmin navigátorov a nasledovať vaše zážitky.
Oregon 600 podporuje Garmin Topo mapy, ako aj mapy City Navigator a Bluechart g2 námorné mapy, podľa ktorých sa môžete dať navigovať či už podľa turistických značiek, cyklociest alebo aj na diaľnici. Možnosti navigácie závisia od jednotlivého vyhotovenia mapy. Rovnako si aj môžete preniesť a zobraziť Custom Maps a BirdsEye satelitné snímky. Podrobné možnosti použitia a zakúpenia máp nájdete na stránkach www.garmin.sk a www.garmin.com.
Garmin Oregon 600/650 používajú tzv. profily, ktoré si môžete aj prispôsobiť. Profil je vlastne sada prednastavených obrazoviek, ktoré sa zobrazujú, ich farebné schémy a orientácia, ako aj spôsob záznamu a preferencií pri voľbe autoroutingu. Takéto profily sú napríklad turistický (základný), automobilový, námorný, fitness.. Rovnako aj pri výbere routingu je možné vyberať typ prostriedku (auto, bicykel, pešia chôdza, loď, geocache), ktorý potom ovplyvní výpočet optimálnej trasy. Mapy a údaje môžu byť zobrazované po šírke aj po výške a je možné zvoliť automatické prepínanie zobrazovania.
Prirodzenou vlastnosťou turistických navigátorov je záznam trasy, zobrazenie prejdených trás na mape, či navigácia späť po trase alebo pozdĺž vybranej trasy. Rovnako je možná aj navigácia na ľubovoľný bod, či už je to zameraný bod v teréne, waypoint, POI alebo miesto, kde bola vyfotená snímka uložená v prístroji.
Pre označenie zemepisnej polohy (waypointu) je k dispozícii osobitné tlačidlo, ku ktorému môžete doprogramovať aj ďalšie možnosti.
Prístroj obsahuje aplikácie, ktoré poznáte z predchádzajúcich modelov (východ a západ slnka, výpočet plochy, rybolov, kalendár...) a poskytuje vylepšenú správu pre trasy, body a má vylepšené obrazovky pre zobrazenie výškového profilu či počítadla údajov.
Geokešeri ocenia tzv. paperless geocaching, teda prístroj je schopný akceptovať aj plný popis, hinty, logy, foto priradené ku keškám. Podporujú GGZ formát dát a je možný prenos údajov z geocaching.com (podľa úrovne konta) a opencaching.com. Tieto údaje je možné triediť a filtrovať, zaraďovať do skupín. Samozrejmosťou je podpora CHIRP.
Oregon 600 podporuje aj fitness režim, teda záznam údajov do fit formátu, spoluprácu s portálom connect.garmin.com, záznam srdcovej frekvencie, kadencie, meranie kola.
Na rozdiel od modelu Oregon 600, ponúka Oregon 650 vo výbave integrovaný 8 MPx autofokus fotoaparát s LED bleskom, ktorý môže súčasne slúžiť aj ako núdzové osvetlenie. Súčasťou balenia tohto modelu je aj spomenutý batériový NiMH kit.
Oregon 600/650 v balení štandardne obsahuje prístroj, USB kábel, karabínku s klipom, Slovakia Topo na microSD/SD, manuál v slovenčine. Podľa verzie prístroja môžu byť v prístroji predinštalované aj ďalšie mapy.
Odporúčané cena v základnej konfigurácii Oregon® 600 + SK TOPO je 380 Eur
Číselné parametre Garmin Oregon 600
Veľkosť displeja / uhlopriečka 3 palce, 7,6 cm
rozlíšenie 240x400 bodov 65000 farieb
rozmery 6.1 x 11.4 x 3.3 cm
hmotnosť s batériami 210g
výdrž batérií bez podsvietenia cca 16hodín
správa trás 10.000 bodov/200 trás
waypointy 4000
cesty 200
geocache skrýše 4milióny
Custom POI áno
vnútorné pamäť od 850MB /1,5GB /4GB podľa modelu
externá pamäťová karta microSD
Zoznámenie s prístrojom
K dispozícii som mal zapožičaný od firmy Conan s.r.o testovací model s označením Garmin Oregon 600t s turistickou mapou Slovenska a navyše aj ako extra príslušenstvo držiak na bicykel.
Pre ilustráciu som na niektoré testy využil aj vlastné prístroje Oregon 300 a Edge 800, ktoré sú už staršie, ale na ilustračné účely vyhovujúce. Aj hodnotenia v porovnávaní sú v tomto kontexte.
Po rozbalení z krabice som bol zvedavý, aký získam prvý dojem. Obsah balenia súhlasil s informáciami od výrobcu a navyše boli obligátne návody vo svetových jazykoch. Po vybratí GPS z obalov ma na prvý pohľad upútal displej, ktorý nebol zapustený tak, ako predchádzajúce modely, ale bol v rovine s telom prístroja. Aj dotykom sa displej dá prirovnať k súčasným mobilom a hladkosť nahrádza jemnú drsnosť povrchov predchodcov. Zadná strana je tiež mierne odlišná najmä systémom pripojenia krytu, ktorý je akousi kombináciou uchytenia Etrexov a Oregonu 300. Samotné fixovanie krytu je teda realizované kovovým stĺpikom s výbežkami, ktoré po zatočení dotiahnu kryt k telu. Pod krytom sa nachádza priestor pre batérie a externú SD kartu. V testovacom prístroji bola osadená SD karta s mapou SK Topo 4. USB konektor sa nachádza na zadnej časti na spodku a kryt ho nezakrýva, ale má vlastné gumové tesnenie. Chce to získať trochu rutiny, pokiaľ si človek osvojí otváranie krytu alebo krytky.
Pri porovnaní s Oregon 300 nový model pôsobí opticky mohutnejšie a akoby s väčším displejom ale nie je to pravda. Oba modely sú rozmerovo identické a aj uchytenie príslušenstva je rovnaké. Oregon 600 má navyše vpravo dole dizajnérsky vydarený prielis pre uchytenie pútka alebo šnúrky.
Pre ilustračné porovnanie som spravil fotografie, v ktorých porovnávam veľkosti prístrojov Garmin Edge 800, Oregon 300 a Oregon 600t.
Ďalším krokom bolo spustenie prístroja. Po vložení batérií a zapnutí som spozoroval, že Oregon 600 expresne rýchlo nabehol. Ostatné porovnávané prístroje len prebiehali úvodnú obrazovku a nový Oregon už ponúkol sprievodcu prvým nastavením. Rýchlo som potvrdil voľby, ktoré sú prakticky identické vo všetkých Garmin fitness a outdoor prístrojoch a vošiel som do voľby nastavenia GPS. Nastavil som súčasný príjem GPS a Glonass a čakal na odozvu. Prvé štartovanie trvalo pár minút, kým sa príjem satelitov ustálil. Musím pripomenúť, že som úvodné zoznamovanie robil v izbe, resp. na balkóne, kde sú príjmové podmienky náročnejšie. Ale prvé spustenie je prvé spustenie, tak som všetky prístroje povypínal a opäť zapol. A znova sa zopakoval rovnaký scenár. Oregon 600 skrátka veľmi rýchlo štartuje a aj omnoho rýchlejšie chytá satelitný fix. Dobrá práca Garmin.
Displej bol lepšie čitateľný ako porovnávané prístroje, a to aj v podsvietenom aj nepodsvietenom režime. Neboli to také rozdiely ako pri porovnávaní rýchlosti, ale bolo to lepšie. Trošku viac som vnímal odlesky.
Dotykové ovládanie bolo veľmi príjemné, prakticky rovnaké ako pri kvalitnejších smartfónoch a omnoho použiteľnejšie ako pri Oregon 300. Reakčná rýchlosť so staručkým Oregonom neporovnateľná. Skrátka prístroj úmerný dnešnej dobe.
Obrazovky Oregon 600 sú prepracované a rozdelené do logických celkov. Po zapnutí prístroja sa Oregon naštartuje do základnej obrazovky (Home screen). Táto je celá nastaviteľná a je možné na nej umiestniť až 16 položiek.
Oregon 600 podporuje profily jednotlivých aktivít a každý profil má svoju vlastnú základnú obrazovku. Po vypnutí a opätovnom zapnutí prístroja tento nabehne na základnú obrazovku profilu, ktorý bol zvolený pred vypnutím.
Na spodnej časti základnej stránky je slider – prepínač na štandardné stránky s aplikáciami, položkami a nastaveniami. Tu sa vykonáva všetko nastavovanie správania a parametrov. Prípadne sa dajú aj odtiaľto spúšťať aplikácie, údajové stránky, časovač.... Avšak najčastejšie používané aplikácie a stránky je vhodné vytiahnuť na základnú stránku.
Veľmi dobre prepracované je prispôsobenie stránok s údajmi. Môžem využívať jednu alebo viac stránok, potom si vyberiem kostru, teda koľko políčok a aké rozloženie má mať a prípadne aký dashboard – palubnú dosku chcem mať na vrchu. Palubná doska je modul ktorý obsahuje najdôležitejšie údaje a ovládacie prvky a je niekoľko preddefinovaných typov. Keď si takto vytvorím stránku, v každom políčku si môžem vybrať, aký údaj sa má zobrazovať.
Takto si môžem vytvoriť práve mne vyhovujúce prostredie pre Oregon 600, čo stojí síce trocha času, ale je to potom veľmi dobrá pomôcka v teréne.
Pekne je prepracovaná aj stránka výškového profilu, kde sú zobrazené dva grafy, jeden celkový a druhý v tesnom okolí, kde sa nachádzam alebo kde si označím miesto na celkovom grafe. V prípade, že používam navigáciu po trase, ktorá obsahuje výškové údaje alebo je možné ich čerpať zo vstavanej mapy, tak sa inou farbou zobrazuje, čo ma čaká, takže sa viem pripraviť, či ešte budem dlho stúpať alebo to najťažšie mám už za sebou.
Pre mňa veľkou pomôckou je pridanie ďalšieho hardvérového tlačidla, ktoré štandardne slúži na vytvorenie waypointu. Toto mi na Oregon 300 chýbalo. Aby toho nebolo málo, dá sa naprogramovať, čo sa má stať, ak stlačím toto tlačidlo (1 alebo 2x) a v každom profile to môže byť iné. Opäť výborná pomôcka pre ľudí, ktorí nepoužívajú GPS len ako data logger, ale zaznamenávajú aj body v teréne a pod.
Ďalším zoznámením s Oregon 600 bolo pripojenie k počítaču. Prebehlo štandardným spôsobom a bez problémov sa pripojil ako ďalší disk. Aj operačný systém rozpoznal zariadenie korektne.
Veľkosť vnútornej pamäte pri tejto verzii prístroja je 4GB, ale podstatnú časť pamäte zaberá Topo Euro 1:100000. Táto obsahuje územie 42 štátov Európy a obsahuje digitálny model terénu a základnú cestnú sieť. Nepodporuje však nad ňou autorouting.
Adresárová štruktúra je bohatá a viac menej štandardná. Pod priečinkom GARMIN nájdeme všetko podstatné.
Activity – sem sa ukladajú fitness záznamy vo formáte fit (ak je táto voľba zapnutá).
Adventures – Do tohto priečinka sa zasielajú dobrodružstvá – Adventures, ktoré si môžete sami vytvoriť zo svojich záznamov, fotiek a poznámok, alebo ktoré cez prostredie BaseCamp môžete vyhľadať na internete a stiahnuť do prístroja. Ak dobrodružstvo obsahuje fotografie, tieto sa ukladajú do priečinka JPEG.
Bidrseye – v tomto priečinku sa ukladajú bitmapové jnx mapy.
CustomMaps – v priečinku môže byť jedna custom mapa.
CustomSymbol – kto si chce vytvoriť vlastné symboly, uloží si ich sem.
ExtData – úložisko pre špecifické údaje, ktoré sa zasielajú do prístroja.
Filters – filtre, podľa ktorých sa triedia geokešky.
GPS – systémové súbory pre Garmin.
GPX – tu sú uložené záznamy z GPS, trasy, body, tracklog a denný resp. týždenný archív aktivít.
Help – jazykové mutácie nápomoci v GPS.
JPEG- uložené fotografie z prístroja alebo nahrané v rámci adventures či geocache.
Profiles – nastavenia jednotlivých profilov, prípadne podkladové obrázky.
Scrn – zosnímané obrazovky.
Shorcuts – skratky, ktoré si používateľ naprogramoval v prístroji.
SQL – údaje potrebné pre active routing funkciu.
Text – jazykové mutácie textov v GPS.
Vehicle – ikonky aktuálnej polohy.
V rámci balenia prístroja je aj mapa SK Topo, ktorá je na microSD karte.
Na pamäťovej karte je, okrem samotnej mapy, aj inštalačný program Basecamp pre Windows a Mac, takže ho nemusíte sťahovať z internetu, ako aj kvalitný manuál pre mapy SK topo a základnej práce s ňou.
Mapa Slovakia Topo 4 je digitálna vektorová mapa pokrývajúca celé územie Slovenska, je určená pre zariadenia Garmin na turistiku a rekreáciu na úrovni papierovej mapy mierky 1:25000 s digitálnym modelom terénu a automatickým routingom. Ochrana a viazanosť je na dodanú pamäťovú kartu. Nepodporuje Active Routing funkciu.
Upozornenie:
Výhodou zariadení Garmin je možnosť používať viacero máp v zariadení a vybrať si na zobrazovanie takú, ktorá najlepšie vyhovuje práve vykonávanej aktivite alebo geografickej oblasti.
Na pamäťovú kartu si môžete doinštalovať prostredníctvom programu MapInstall, MapSource alebo BaseCamp ďalšie mapy, pretože mapa Slovakia TOPO je uložená na pamäťovej karte v súbore gmapprom, ktorý tieto programy neprepisujú.
Odporúčame používať vždy len jednu aktívne zapnutú mapu! Pokiaľ sú na danom území zapnuté viaceré mapy s podporou vyhľadávania alebo plánovania trás, tak dochádza k chybám pri navigácii a výraznému spomaleniu zariadenia.
Pre tých, ktorí vlastnia a používajú viaceré mapové sady, existuje pri modeloch Oregon 600 / 650 obmedzenie na názov mapových súborov. Táto modelová sada podporuje len tieto názvy:
gmapprom.img Primárna alebo predinštalovaná mapa
gmapprom1.img Sekundárna mapa
gmapbmap.img Základná mapa v prístroji
gmapoem.img OEM inštalovaná mapa (nedá sa vypnúť v nastaveniach mapy)
gmapsupp.img mapa nahraná do prístroja z programového vybavenia ako je napr. Mapsource, Mapinstall a pod.
gmaptz.img mapa časových pásiem
gmap3d.img Primárna 3D Mapa budov
gmap3d1.img Sekundárna 3D Mapa budov
Upozornenie:
V prípade, že zašlete mapu napríklad z prostredia mapsource do prístroja a tam už existuje mapa gmapsupp.img, táto bude prepísaná nahrávanou mapou, preto, ak používate viacero máp, je dôležité zálohovať tieto mapové súbory.
Upozornenie:
Ak chcete zasielať údaje alebo ich prijímať prostredníctvom web prehliadača alebo na webové úložisko, musíte mať nainštalovaný a aktuálny Garmin communicator plugin, ktorý si môžete bezplatne stiahnuť na linke http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3608
Bežné používanie a navigácia
Myslím, že stačilo popisov, čo prístroj dokáže a idem ho vyskúšať do terénu.
Prvá skúška bola autonavigácia. Takže som prepol Oregona do Automobilového profilu a na displeji sa vytvoril motív, ako keby som držal v rukách Nuvi. Štandardné prednastavenie profilu mi už ponúklo navigáciu pre osobné automobily a stačilo už len doplniť preferencie trasy tak, ako sú známe v automobilových navigáciách. Po zadaní cieľa mi spočítalo trasu. Je možné vložiť aj ďalší prejazdový bod. V Oregon 600 chýba hlasová navigácia a namiesto nej pred zmenou smeru zaznie výstražný tón a zobrazí sa mapová situácia. Nie je to až tak pohodlné ako originál cestná navigácia, ale vie poslúžiť svojmu účelu dostatočne. Prirodzene kvalita navigácie závisí od mapy nad ktorou sa navigujem. Aj v tomto profile funguje záznam trasy, ktorý si môžem prispôsobiť vlastným potrebám.
Ďalším logickým krokom bolo vyskúšanie prístroja na bicykli. Tam mám viac možností, ktorý profil zvoliť, a akým spôsobom sa chcem navigovať. Predovšetkým, však, pre príjemné používanie Oregonu na bicykli odporúčam zadovážiť si držiak na bicykel. Vzhľadom na veľkosť a rozmery prístroja sa vyslovene pýta upevniť ho na predstavec bicykla. Pri mojom testovaní však toto miesto okupoval Edge, tak som Oregona umiestnil na riadidlá bicykla. Pôsobil tam síce mohutne, ale ani na tomto mieste nebol problém s používaním. Možno po dlhšom používaní toto umiestnenie by malo tendenciu k uvoľňovaniu, ale pokiaľ vyslovene nejazdíte po exponovaných terénoch, problémy netreba očakávať. Naopak, ak počítate s divočinou v teréne, odporúčam dokúpiť si aj šnúrku a použiť ju ako poistku proti uleteniu prístroja z držiaka, ktorý by mohol nastať pri pádne z bicykla alebo pri odletujúcich kameňoch a pod. Garmin Oregon 600 používa rovnaký typ držiaku ako predchodcovia, avšak tento model má upnutie zadného krytu riešené podobne ako modely Etrex. Pri nich sa mi dlhodobým používaním na bicykli stávalo, že sa vibráciami vytlačila do plastového tela priehlbina od kovového mechanizmu uzamknutia a potom časom dochádzalo vplyvom vnútornej vôle ku krátkodobému uvoľňovaniu batérií od kontaktov, čo spôsobilo reset prístroja. Riešil som to potom rôznymi spôsobmi utesnenia priestoru medzi batériami a krytom. Z hľadiska použitia na bicykli je tento spôsob uzamykania krytu nie veľmi vhodný a až dlhodobé používanie ukáže, či týmto bude trpieť aj Oregon 600.
Teraz k tým možnostiam voľby profilov. Mám možnosť prepnúť sa do profilu fitness alebo turistického. Režim fitness sa jednoducho povedané blíži k používaniu podobnému ako v prípade používania Edge rady, ale určite nie plnohodnotne. O tom píšem v ďalšej kapitole. Druhou možnosťou je použiť bežný turistický - recreational profil a nastaviť si len prípadné podmienky routingu. Tým myslím zvoliť dopravný prostriedok bicykel a ďalšie podrobnejšie parametre.
Hneď skraja je tu nová zaujímavá voľba, vybrať výpočet trasy s najmenším prevýšením. Doteraz routing po trasách, či cestách v mape pre bicykel nemal veľmi zmysluplný význam, pretože často sa stávalo, že GPS ponúkol síce najkratšiu trasu, ale v horách veľmi často nejazditeľnú alebo bezúčelne výškovo náročnú. Ak disponujete mapou s DEM modelom, dnes máte možnosť zvoliť nový parameter, nájsť trasu s optimalizáciou nadmorskej výšky. Pravdou je však aj to, že až dlhodobá prax ukáže, ako dobre sa tento výpočet hodí na miestne pomery a určite je dobré si preveriť vopred, pokiaľ sa dá, či tento alebo iný návrh je skutočne ten vhodný.
Ak sa už teda rozhodnete nasledovať takto spočítanú trasu, spôsob navigácie je obdobný ako pri automobilovej navigácii. Predsa len však platí, že sa môžu nájsť miestne úseky, ktoré možno podľa výpočtu vyjdú ako vhodnejšie, ale z pohľadu plynulosti cesty či lokálnych podmienok sa skrátka rozhodnete ísť inak. Dobré je si v tomto režime dať menej podrobnú mierku a v neznámom teréne individuálne zhodnotiť situáciu či sa držať ponuky prístroja alebo intuície a okolností.
Tieto starosti vo veľkej miere odpadajú pri inom spôsobe navigácie, a to pri navigácii podľa už raz prejdenej trasy alebo vopred pripravenej trasy v počítači. A to je aj najvhodnejší spôsob navigácie v pešej turistike. Aby to však nebolo také jednoduché, máme dva spôsoby, ako takúto navigáciu nastaviť. A to buď tak, že si nami dôverovaný záznam prevedieme na cestu (route) alebo pôjdeme bod po bode záznamu tak, ako to bolo zamerané. Každý spôsob má svoje výhody.
Pri konverzii zaznamenanej trasy na cestu - route sa vlastne manuálne alebo automatizovane trasa rozloží na viacero úsekov, ktoré sú ohraničené prejazdovými bodmi, najčastejšie umiestnenými v zlomoch trasy. Takáto route sa môže skladať až z 200 navigačných bodov. Výhodou tohto riešenia je, že Oregon aktívne upozorňuje na priblíženie k priechodziemu bodu (waypoint) a vydá zvukový signál, prípadne šípky na mape kam smerovať. Je to vlastne akási obdoba námornej navigácie na suchu. O tom, ako je táto voľba úspešná, rozhoduje náročnosť terénu, vhodné rozmiestnenie a počet priechodzích bodov (waypointov) a prípadne spôsob prípravy takejto navigácie. Pretože, ak je tých bodov príliš veľa, tak signalizácia sa stáva obťažujúca, ak ich je príliš málo a pohybujete sa v exponovanom teréne, tak smerovanie medzi navigačnými bodmi môže byť nepresné. Ak je však návrh priebežných bodov správny, tak sa dobre odnavigujete aj s GPS vo vrecku (s jemným preháňaním).
Konverzia záznamu trasy na cestu s automatickou voľbou bodov (track to route) a následné zaslanie do GPS.
Takou najväčšou istotou je navigácia podľa zameranej trasy, tak ako je. Buď si takúto trasu jednoducho zobrazíte dostatočne kontrastnou farbou na mape a potom priebežne sledujete, či idete po nej alebo nie, alebo si pri voľbe trasy vyberiete voľbu „ísť“ a trasa sa vám označí hrubou fialovou čiarou, kade treba prechádzať. Vtedy sa dá spočítať aj, napríklad čas do cieľa, alebo kedy tam budem.
Podobnou možnosťou je funkcia Tracback, kedy vás Oregon odnaviguje naspäť presne tou trasou, ako ste prišli.
Takou čerešničkou na torte je posledná možnosť – využiť Garmin Adventures, teda kvalitne zdokumentovanú trasu, vrátane fotiek, videí či poznámok a pokynov, ktoré niekto vypublikoval. O tejto možnosti bude písané neskôr.
Niektoré topo mapy podporujú aj tzv. active routing, teda dynamické ponúkanie vhodnej trasy v teréne smerom k cieľu podľa údajov v mape. SK Topo v. 4 túto vlastnosť nepodporuje a preto nebude ani predmetom tohto testovania.
Pri peších túrach sa môže stať, že skrátka nemáte chuť ísť niekde, kde vedú chodníky a radosť vám spraví voľný pohyb terénom. Potom sa však neraz stane, že stratíte orientáciu. Vtedy je veľmi príjemné mať poruke GPS s mapou a dostatočne veľkým displejom a zorientujete sa, kde sa nachádzate, a pomocou voľby Kam ísť a vybratím vhodného cieľového objektu (mesto, adresa, POI, waypoint) vám prístroj ponúkne správne smerovanie. Výhodou Oregon 600 je vtedy kvalitný displej s dostatočným rozlíšením, ale aj jeho rýchlosť pri používaní alebo spočítavaní vhodnej trasy. Práve táto kombinácia vlastností sa mi na ňom páči. Multidotykové natáčanie mapy či zmena mierky to len podčiarkuje.
Viditeľnosť údajov v často sa meniacich svetelných podmienkach bola nadpriemerná, určite lepšia ako Oregon 300 a podľa okolností lepšia ako Edge 800. Ten som však konfrontoval len na bicykli a Edge 800 bol vždy na predstavci a Oregon 600 na riadidlách bicykla. Potom podľa odleskov a sklonu displeja sa o lepšiu čitateľnosť medzi sebou tieto dva kúsky preťahovali. Čo sa týka veľkosti displeja však Oregon logicky poskytoval väčší komfort. Používanie na bicykli vyžaduje trvalé podsvietenie, keďže tento režim má väčšiu odolnosť voči meniacim sa svetelnými podmienkam. Pri turistike je zasa príjemnejšie nechať zhasínať podsvietenie po 15 sekundách. Často je informácia dobre viditeľná aj bez svietenia a občas je dokonca lepšie nezapínať podsvietenie. A pri chôdzi je predsa len viac času na prípadné stlačenie nejakého tlačidla.
A tu sme pri ďalšom dôležitom kritériu, a to výdrži batérií. Predsa len väčší displej a rýchlejší procesor a odozvy musia spotrebovať viac energie. A GPS bez napájania je nanič. Preto som vyskúšal, ako je na tom Oregon 600 s výdržou batérie. Ako bežne skúšam, aj teraz som zobral dva stavy. Jeden s trvale plne podsvieteným displejom a druhý pri trvale vypnutom podsvietení. Pri testoch s predchádzajúcimi modelmi sa ukázalo, že podsvietenie je najväčším konzumentom energie. Tak uvidím, ako to bude v tomto prípade.
Na test som si pripravil plne nabité nové NiMH batérie 2700mAh a umiestnenie prístroja na balkóne pri stene, aby mal aspoň trocha sťažený príjem.
Výsledky sú nasledovné:
výdrž prístroja v plnom podsvietení 6h 17 min.
výdrž prístroja bez podsvietenia 18h 25min.
To je už vysoký, skoro 3 násobný, rozdiel. V porovnaní s inými prístrojmi (Edge 800, Oregon 300), ak má Oregon 600 plné trvalé podsvietenie, tak jeho výdrž je slabšia, ale naopak pri vypnutom podsvietení má výborné výsledky. Jasne z toho vyplýva, že s podsvietením je treba narábať uvážlivo.
Keď už porovnávam vlastnosti prístrojov, ešte prikladám porovnanie presnosti záznamu. Pre toto porovnanie som použil priebeh asfaltového stúpania a klesania na bicykli na Bradlo a prístroje Edge 800 (červenou) a Oregon 600 (modrou farbou). Ako je vidno, Oregon 600 sa výrazne lepšie vysporiada s presnosťou pri náhlej zmene smeru jazdy a vernejšie kopíruje skutočnú cestu. Prirovnal by som to k presnosti a vernosti záznamu z Edge 500, ktorý ma tiež príjemne prekvapil a rovnako disponuje príjmom zo systému Glonass.
Používanie Oregon 600 vo fitness režime
Spomínal som, že fitness profil je jedna s možností používania Oregon 600. Už ako názov napovedá, základné nastavenie je analogickou obdobou prístrojov rady Edge a Forerunner. V tomto režime sa meranie (a záznam) začína a končí spustením a zastavením stopiek, je možné zaznamenávať okruhy, je možné spárovanie s meračom srdcovej frekvencie, kadencie šliapania na bicykli, externého teplomera a zaznamenávanie ich údajov. A toto všetko sa ukladá do formátu fit, ktorý je najvhodnejší na spoluprácu s portálom connect.garmin.com či iných športových portálov.
Rovnako aj pri voľbe údajov na údajovej obrazovke je možné zobrazovať veličiny špecifické pre merania športového výkonu, ako sú srdcová frekvencie, jej priemerné hodnoty, pásma, medzičasy, priemerné rýchlosti, nastúpané metre a podobne. V tomto režime je možné spárovať fitness príslušenstvá s prístrojom nasledovným spôsobom.
Prirodzene sú tu aj limity. Oregon 600 nie je primárne určený na sledovanie výkonnosti a trénovania, a tak množina fitness funkcií je tu oklieštená. Pre prehľad spomeniem čo sa tu nedá:
- Virtuálny partner – nie je možné priame porovnávanie s prednastavenými hodnotami či podľa predchádzajúceho záznamu.
- meranie rýchlosti podľa senzora otáčok kolies. Garmin má dvojsenzor v jednom, naraz je schopný snímať kadenciu otáčania kľúk a aj otáčok kolies. Meranie podľa obvodu kolesa dáva lepšie okamžité hodnoty, najmä v exponovaných terénoch a v miestach so zlým alebo narušeným príjmom. Oregon 600 však zaznamenáva do logu len frekvenciu šliapania a meranie otáčok kolesa neakceptuje. Preto aj okamžitá rýchlosť alebo strmosť stúpania trpí fluktuáciami.
- nepodporuje wattmetre, ktoré sú teraz v cyklistike hitom.
- ak nie je zapnutá funkcia auto štart a auto stop, tak sa musí spúšťať nezávisle trasový počítač (ktorý zaznamenáva údaje a zobrazuje na displeji) a aj stopky, ktoré zabezpečujú, že sa vykonáva záznam do fit súboru a vtedy funguje aj záznam okruhov. Toto je treba si skrátka natrénovať, lebo keď sa oba časovače nespustia, tak buď prídem o záznam, alebo na displeji mi nezobrazí príslušné údaje. Navyše každý z týchto časovačov sa spúšťa na inej stránke.
Je možné si dať zaznamenávať údaje do oboch typov záznamov, aj do fit aj do gpx formátu. Oba však sú závisle na nastaveniach auto štart a auto stop a spustení stopiek a trasového počítača, navyše každý záznam je závislý od iného časovača.
Naopak, ako veľmi príjemné sa mi javí navigácia po trase (podobne ako pri turistickom profile), kde je možné prehľadnejším spôsobom sledovať výškový profil trasy a čo ma čaká, aj zobrazenie mapy je čitateľnejšie na väčšom displeji ako má Edge.
Takže, keď to zhrniem, môžem povedať, že ten, kto preferuje trénovanie, porovnávanie výsledkov, meranie svojho výkonu a prípadne používa prístroj ako tréningovú pomôcku, nech radšej siahne po radách Edge a Forerunner. Ich využitie je vtedy širšie a priamočiarejšie. Navyše Oregon 600 pôsobí na cestnom bicykli až príliš mohutne, najmä ak nie je upevnený na predstavci. Pre tých, čo síce radi športujú, ale nechcú pretekať ani systematicky trénovať, ale chcú prípadne mať pod dohľadom napríklad srdcovú frekvenciu, tu sa už situácia obracia. Navyše, keď používate horský bicykel, máte radi turistický spôsob aktivity, chodíte menej známymi terénmi a chcete sa dať navigovať bez ďalších extra možností, je Oregon výborná pomôcka a poskytne viac služieb ako čistokrvný športtester. Pri podmienke využívania fit formátu si však natrénujte správne nastavenie a používanie časovačov.
Oregon 600 však môžem odporučiť ako náhradné riešenie, keď nemám inú možnosť alebo ak neviete, či chcete využívať fitness voľby aj pre trénovanie, resp. vykonávanie záznamu tréningu. Samozrejme že tieto ANT+ príslušenstvá sa v tomto prípade musia dokúpiť osobitne.
Konektivita a Geocaching
Oregon 600 má aj možnosť prepojenia s mobilným zariadením s operačným systémom Android alebo IOS pomocou bluetooth 4.0. Na strane smartfónu si musíte nainštalovať bezplatnú aplikáciu Basecamp mobile z Itunes store alebo Google play a povoliť bluetooth pripojenie.
Na strane Oregon 600 je treba spustiť aplikáciu „Zdieľať bezšnúrovo“ a voľbu BaseCamp, aktivovať bluetooth vysielanie.
Pre vyskúšanie prepojenia som použil Ipad mini s kompatibilným bluetooth, ktoré je potrebné povoliť. Po spustení aplikácie BaseCamp mobile v záložke Device je potom treba stlačiť „Scan for device“. Aktivuje sa spojenie s Oregonom a zobrazí sa zoznam zaznamenaných trás a waypointov.
Po kliknutí na niektorý zo záznamov sa zobrazí mapový podklad a zaznamenaný priebeh trasy. Môžete si prezerať aj grafické priebehy záznamu, prípadne premenovať položky. Po prihlásení sa pod svojím MyGarmin kontom je možné záznamy zálohovať na Garmin cloud (ak som si tento cloud aktivoval napríklad v nastaveniach v prostredí BaseCamp v PC). Garmin totiž ponúka určitý webový priestor zadarmo, a tak je možné aj takýmto spôsobom prenášať alebo zálohovať údaje.
Geocaching má v Oregone svoj vlastný profil, kde je už všetko pripravené na hľadanie skrýš. Tie sa však musia do prístroja nahrať. Model 600/650 podporuje aj tzv. paperless geocaching, slovensky povedané umožňuje do prístroja nahrať okrem polohy a základných popisov aj prislúchajúce fotografie, nápovedy a logy, ktoré sú dostupné na internetovej stránke.
Pre hľadanie skrýš existujú na internete dva hlavné portály s databázami skrýš, a to Geocaching.com (resp. národné mutácie ako geocaching.sk) a Opencaching.com.
Pre správne používanie vyžadujú registráciu a pre spoluprácu s GPS je dobré mať nainštalovaný Garmin communicator plugin.
Geocaching.com má dva typy účtov, Basic – zadarmo a Premium – platený. Pre funkciu paperless geocaching je treba Premium účet, ktorý ale nemám, tak som vytvoril ukážku čo je možné robiť v rámci Basic účtu.
Po prihlásení na Geocaching.com si môžete vyhľadať zoznam skrýš podľa vlastných kritérií, napríklad v blízkosti mesta, súradníc, náročnosti a podobne.
Na základe zvolených kritérií sa potom zobrazí zoznam skrýš v tabuľkovej forme. V rámci možností konta si môžete zvoliť niektorú skrýšu a zaslať ju priamo do prístroja. Toto môžete zopakovať viackrát.
Iba platené Premium konto umožňuje hromadné nahrávanie kešiek s paperless kompletnými informáciami. Pomocou Comunicator pluginu sa do Oregonu prenesie vybraný popis kešky.
Alternatívny portál Opencaching.com je počtom kešiek menší, ale prívetivejší svojou politikou. Paperless geocaching je možné využiť aj bez registrácie, a tak som pre porovnanie dal vyhľadať v blízkom okolí skrýše a aspoň jednu plánujem nahrať do Oregonu.
Po zadaní kritéria vyhľadávania sa mi zobrazil zoznam skrýš a náhľadová mapa, nad ktorou som si zvolil jednu z kešiek a cez menu som dal príkaz na stiahnutie do prístroja.
Tu, pri voľbe „directly to GPS“, je možnosť voľby, či chcem do Oregonu zaslať aj fotky pripojené k tejto skrýši. Pre ilustračný príklad som zvolil nahrať kompletné informácie (with all photos).
To je vlastne celá príprava.
Teraz ukážem, ako geocaching vyzerá v Oregon 600. Prvým krokom je prepnutie do Geocaching profilu, kde na domovskej obrazovke uvidíte najdôležitejšie nástroje pre geocaching.
Po kliknutí na ikonu geocaching sa mi zobrazili nahrané kešky s grafickými informáciami o náročnosti, veľkosti či vzdialenosti odo mňa. V prípade, že mám v prístroji veľa skrýš, je možné ich filtrovať či vytvárať vlastné zoznamy, aby som získal lepší náhľad nad skrýšami.
Na nasledujúcich obrázkoch si môžete pozrieť, ako vyzerá popis skrýše zaslanej z Basic konta na Geocaching.com.
Alebo si pozrite ukážku paperless možností geocachingu z Opencaching.com. Kto už nejakú kešku odlovil, určite uzná, že v teréne sa zíde každá informácia, ktorá je poruke a je na každom, či si chce spraviť hľadanie náročnejšie alebo jednoduchšie a či použije všetky dostupné údaje alebo nie.
Tak, a teraz mi už nezostáva nič iné, len vám zaželať príjemný odlov!
Zhodnotenie
Garmin Oregon 600 sa mi po dlhšom testovaní javí ako vyvážený a vydarený prístroj, ktorý v sebe spája rýchlosť, citlivosť, príjemné ovládanie a široké uplatnenie. Primárne je určený na turistiku, voľný pohyb v prírode či geocaching, ale slušne sa zhostil aj fitness funkcií, automobilovej navigácie či iných menej štandardných režimov. Na to, čo je primárne určený, nie je prakticky čo vyčítať, naopak oproti predchodcom ponúkne príjemnejšie a rýchlejšie ovládanie. Podpora Glonass je na úžitok a umožňuje ešte presnejšie zaznamenanie dráhy. S rozumným používaním podsvietenia dokáže na jeden pár batérií fungovať celý aktívny deň.
Keďže som prístroj testoval aj na bicykli a v režime fitness, tam som našiel drobné technické a funkčné nedostatky (napríklad nie veľmi vhodný spôsob úchytu zadného krytu k telu GPS). Kto ale chce aktívne využívať fitness vlastnosti, ten siahne po rade Edge, alebo Forerunner. Ten kto používa na bicykli GPS len v režime ako pri bežnej turistike, okrem poznatku o upnutí krytu, bude určite spokojný.
Dnes, keď je k dispozícii aj veľké množstvo komerčných aj free máp rôznych regiónov, je trocha na škodu spôsob správy mapových súborov v prístroji, ktorý je mierne komplikovanejší ako pri iných aktuálnych Garmin modeloch.
Celkovo však na primárne použitie pre turistiku je to prístroj na jednotku a môžem ho len odporúčať.
++ podpora Glonass čo sa prejaví aj na presnosti príjmu a výpočte polohy
++ výborný displej a príjemné multidotykové ovládanie
++ plne prispôsobiteľné profily a stránky s veľa informáciami
++ ďalšie fyzické tlačidlo pre záznam waypointu alebo iných naprogramovaných funkcií
+ slušná, aj keď nie úplná, podpora fitness príslušenstva a funkcií
+ Podpora Garmin Adventures ako ďalšia forma prezentácie dobrých tipov, kam ísť na výlet či šport
+ možnosť operatívnej bezdrôtovej výmeny údajov medzi kompatibilnými zariadeniami či mobilnými zariadeniami
+ výdrž batérií v režime bez podsvietenia
+ paperless geocaching
+/- displej nie je zapustený do tela prístroja, a tak až prax ukáže, ako bude odolný voči poškrabaniu alebo neželaným pádom
- trocha mätúce ovládanie časovača vo fitness režime
- pre zdatných používateľov, ktorí disponujú viacerými mapami, limit akceptovaných názvov súborov s mapami.
- nízka životnosť batérií pri trvalom plnom podsvietení
- chýba mi v základnej zostave šnúrka alebo pútko na uchytenie
- #10
- .rasto
- #9
- igor
- #8
- .rasto
- #7
- Jaroslav Drábik
- #6
- .rasto
- #5
- peterc
- #4
- jole
- #3
- jole
- #2
- .Rasto
- #1
- Jiří Hruška