Predstavenie Garmin Vector 3
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Prvé dve generácie meračov výkonu Garmin Vector - umiestnených do pedálov ukázal trhu ďalšiu cestu, ako merať výkon, ktorý podá jazdec. Vzhľadom na pedálovú integráciu toto riešenie umožnilo zaznamenať aj ďalšie a jedinečné údaje. Daňou za to bolo strpenie vysielačov – pedal podov - v mieste uchytenia pedálov o kľuky a tým aj obmedzenie kompatibility s netradičnými riešeniami kľúk a navyše činnosťami pri montáži a demontáži pedálov. Pri tretej generácie Garmin Vector 3 tieto limity definitívne padli. Montáž, demontáž, operácie s pedálmi sú úplne identické ako pri iných výrobcov pedálov. Ako dôležitý bonus navyše Garmin pribalil deklaráciu o presnosti 1% a ľahšie spájanie s (nielen) Garmin Edge sériou cyklopočítačov. A keďže wattmetre sa tomto období masívne presadzujú aj medzi cyklo hobby verejnosťou, riešenie Vector 3 predstavuje jednu s najľahšie integrovateľných platforiem na existujúce bicykle na trhu.
Popis a fyzické parametre Garmin Vector 3
Vector 3 sú pedále vyrobené vo vlastnej réžii Garminu. Telo pedálov je z karbónového kompozitu s oceľovou oskou. Kompatibilita kufrov so systémom Kéo. Celková hmotnosť oboch pedálov spolu je 316g. Napájanie wattmetra je umiestnené z vonkajšej strany pedálu a používajú sa celkom 4ks vymeniteľných batérií typu LR44/SR44. Výdrž akumulátorov je stanovená na cca 120 hodín jazdenia. Integrovaný akcelerometer, má presnosť merania +/- 1% (W), Q-factor 53 mm/55 mm (podložky v balení), Výška (v profile) 12.2 mm, Maximálna hmotnosť jazdca 105 kg. Wattmeter komunikuje cez ANT+ a Bluetooth protokol.
Kľúčové vlastnosti Vector 3
Zo stránky Garmin.sk vyberám:
Meranie skutočného výkonu (W) priamo na pedáloch, kde je sústredená sila pri pedálovaní.
Meranie rovnováhy výkonu medzi ľavou a pravou nohou počas rozdielnych časových intervalov.
Meranie kadencie šliapania, celkového výkonu (W).
Jednoduchá a rýchla montáž/demontáž.
Bezdrôtová komunikácia s kompatibilnými zariadeniami ANT+™ a Bluetooth® bezdrôtovému rozhraniu.
Garmin Vector 3 sa predáva v dvoch vyhotoveniach.
Vector 3 single je prevedenie pedálov tak, že meranie výkonu je integrované iba v jednom pedáli a je schopné merať „iba“ štandardnú metriku. Odporúčané cena je 599Eur a je možné za 499Eur dokúpiť plnohodnotné merania.
Vector 3 je konfigurácia kde oba pedále majú snímače výkonu a teda je možné naplno využiť všetky funkcie Cycling dynamic. V tejto konfigurácii je odporúčaná cena 999Eur.
Cycling Dynamic a Fyziologické merania
Wattmeter Garmin Vector 3 okrem základného merania výkonu poskytuje aj ďalšie merania a parametre, ktoré sa počas jazdy zaznamenávajú. Označujeme ich pojmom Cycling Dynamic a ide najmä o tieto údaje (opäť prebrané z Garmin.sk stránky):
TE= Torgue Effectiveness - efektivita krútiaceho momentu.
Seated / Standing position - čas státia / sedenia v pedáloch.
PS= Pedal Smoothness - plynulosť krútenia pedálov.
FTP = Functional Threshold Power - najvyšší priemerný výkon, ktorý ste schopný udržiavať počas 1 hodiny.
IF = Intensity Factor- vyjadruje vzťah vynaloženej námahy k vášmu maximu resp. vyčíslenie intenzity tréningu oproti vašej aktuálnej úrovni a schopnostiam.
TSS = Training Stress Score - spôsob merania zaťaženia organizmu počas jazdy. Hodnota TSS napomáha vyvažovať inteznitu tréningu a následnú regeneráciu tela.
PP = Power Phase - fáza výkonu poskytuje hodnotné informácie o aplikovaní výkonu v priebehu otáčky kľuky.
NP = Normalized Power- odhadovaný výkon, ktorý by ste mohli udržiavať, ak je váš výstupný výkon dokonale konštantný (stály) - prepočítavané aj na základe rozdielov spôsobených napr. silným vetrom, stúpania, členitosti a pod.
Tieto metriky sú k dispozícii k aktuálnemu zobrazeniu priamo na Garmin Edge pristrojoch (520, 820, 1000 a 1030) a aj na niektorých ďalších vybraných pristrojov Garmin.
Fyziologické merania sú kombináciou údajov z wattmetra s údajmi z merania srdcovej frekvencie. Výsledkom je potom stanovenie základných parametrov pre trénovanie ako sú
FTP = Functional Threshold Power - najvyšší priemerný výkon, ktorý ste schopný udržiavať počas 1 hodiny.
VO2max = Test - odhad aeróbnej vytrvalosti - maximálne využitie kyslíka.
Výstupy ktoré poskytuje Garmin Vector 3
Princíp merania presného a spoľahlivého meranie výkonu je v použití piezoelektrických odporových snímačov, ktoré sú inštalované po obvode priamo na oske pedálov. Snímače sú kalibrované a testované počas výroby. Batérie sú integrované priamo v oske pedálov spolu s akcelerometrom pre meranie kadencie šliapania. Piezoelektrické snímače na oske zaznamenávajú silu vyvíjanú do pedálov počas jazdenia a v kombinácii s ďalšími vstupnými údajmi ako je dĺžka kľuky prepočítava s vysokou presnosťou výstupný výkon vo wattoch. Vector meria silu vyvinutú na pedál niekoľko sto krát za sekundu a preto umožňuje presné merania Cycling dynamic údajov. Toto je umožnené aj tým, že Garmin donedávna výhradne využíval rozšírené vlastnosti ANT+ protokolu a iba nedávno sa táto oblasť uvoľnila aj pre tretie strany.
Štandardná metrika, ktorú poskytuje Vector na výstupe - aktuálny a celkový výkon (W), rovnováha výkonu P/Ľ % so sledovaním počas celej aktivity, okruhu alebo časových intervalov, kadencia šliapania a iné. Rozšírený výstup ponúka údaje súvisiace s analýzou už získaných dát súvisiacich s meraním Cycling Dynamic.
Pre konfiguráciu Garmin Vector 3 Single v spojení s Edge prístrojmi (na ukážke je Edge 1030) je možné dosiahnuť výstup ako je na ukážke (Prostedie Garmin Connect portálu).
Plná verzia Garmin Vector 3 s rozšírenými výstupmi sú na nasledovných obrázkoch
Na kompatibilných zariadeniach si možete dať zobraziť nasledovné (veľké množstvo) údaje:
Tento zoznam je platný pre Garmin Edge 1030, Iné Garmin prístroje môžu mať odlišné zoznamy a preto si preštudujte online manuály k jednotlivým zariadeniam.
Vector 3 Single nepodporuje parametre ako pedal smoothness, torque effectiveness a balance data.
Balance – aktuálny pomer ľavý/pravý výkonu na pedál v percentách.
Balance - 10s Avg. - 10-sekundový priemer pomeru ľavý/pravý výkonu na pedál v percentách.
Balance - 30s Avg. - 30- sekundový priemer pomeru ľavý/pravý výkonu na pedál v percentách.
Balance - 3s Avg. - 3- sekundový priemer pomeru ľavý/pravý výkonu na pedál v percentách.
Balance - Avg. - priemer pomeru ľavý/pravý výkonu na pedál v percentách počas aktivity.
Balance – Lap - priemer pomeru ľavý/pravý výkonu na pedál v percentách počas aktuálneho kola.
Cadence – Kadencia – aktuálny počet otáčok kľúk za minútu.
Cadence - Avg. – priemerný počet otáčok kľúk za minútu počas aktivity.
Cadence Bars – čiarové zobrazenie kadencie počas aktivity.
Cadence Graph – grafické zobrazenie priebehu kadencie počas aktivity.
Cadence – Lap – priemerná kadencia počas aktuálneho kola.
PCO - platform center offset – poloha miesta na pedáli, kde je vyvíjaná sila – aktuálny údaj.
PCO - Avg. – spriemerované poloha miesta na pedáli, kde je vyvíjaná sila počas aktivity.
PCO – Lap - spriemerované poloha miesta na pedáli, kde je vyvíjaná sila počas kola.
Pedal Smoothness – meranie akým spôsobom vyvíja jazdec silu na pedál behom otáčky kľuky.
Power – Aktuálny podávaný výkon vo wattoch.
Power - %FTP - Aktuálny podávaný výkon zobrazený v percentách FTP (functional threshold power).
Power - 10s Avg. - 10-sekundový priemerný výkon.
Power - 10s Avg. watts/kg - 10-sekundový priemerný výkon udaný vo wattoch na kilogram.
Power - 30s Avg. - 30-sekundový priemerný výkon.
Power - 30s Avg. watts/kg - 30-sekundový priemerný výkon udaný vo wattoch na kilogram.
Power - 3s Avg.. - 3-sekundový priemerný výkon.
Power - 3s Avg. watts/kg - 30-sekundový priemerný výkon udaný vo wattoch na kilogram.
Power - Avg. – priemerný výkon spočítaný v aktuálnej aktivite.
Power Bars – čiarové zobrazenie aktuálneho výkonu.
Power Graph - grafické zobrazenie aktuálneho výkonu.
Power – IF -Intensity Factor™ pre prebiehanú aktivitu.
Power – kJ – nahromadená výkonová práca v kilojouloch.
Power – Lap – priemerný výhon v kole.
Power - Lap Max. – maximálny výkon v kole.
Power - Last Lap – priemerný výkon v predchádzajúcom kole.
Power - Max. – maximálny výkon v prebiehajúcej aktivite.
Power – NP - Normalized Power™ spočítaný pre prebiehajúcu aktivitu.
Power - NP Lap - Normalized Power pre aktuálne kolo.
Power - NP Last Lap - Normalized Power pre predchádzajúce kolo.
Power Phase - L. Priebeh sily vynaloženej na ľavý pedál počas otáčky kľuky.
Power Phase - L. Avg. Spriemerovaný priebeh sily vynaloženej na ľavý pedál počas otáčky kľuky.
Power Phase - L. Lap Spriemerovaný priebeh sily vynaloženej na ľavý pedál počas otáčky kľuky v kole.
Power Phase - L. Peak Maximálna fáza priebehu sily vynaloženej na ľavý pedál počas otáčky kľuky.
Power Phase - L. Peak Avg. Spriemerovaná maximálna fáza priebehu sily vynaloženej na ľavý pedál počas otáčky kľuky.
Power Phase - L. Peak Lap Spriemerovaná maximálna fáza priebehu sily vynaloženej na ľavý pedál počas otáčky kľuky v kole.
Power Phase - R. Priebeh sily vynaloženej na pravý pedál počas otáčky kľuky.
Power Phase - R. Avg. Spriemerovaný priebeh sily vynaloženej na pravý pedál počas otáčky kľuky.
Power Phase - R. Lap. Spriemerovaný priebeh sily vynaloženej na pravý pedál počas otáčky kľuky v kole.
Power Phase - R. Peak Maximálna fáza priebehu sily vynaloženej na pravý pedál počas otáčky kľuky.
Power Phase - R. Peak Avg. Spriemerovaná maximálna fáza priebehu sily vynaloženej na pravý pedál počas otáčky kľuky.
Power Phase - R. Peak Lap Spriemerovaná maximálna fáza priebehu sily vynaloženej na pravý pedál počas otáčky kľuky v kole.
Power – TSS - Training Stress Score™ pre prebiehajúcu aktivitu.
Power - watts/kg Aktuálny výkon zobrazený vo wattoch na kilogram.
Power - watts/kg Avg. Priemerný výkon zobrazený vo wattoch na kilogram.
Power - watts/kg Lap Priemerný výkon zobrazený vo wattoch na kilogram v kole.
Power Zone Aktuálna výkonová zóna, v ktorej sa pohybujete (1 až 7) na základe FTP.
Target Power plánovaný cieľový výkon zvolený pre aktivitu.
Time in Zone Čas strávený v určitej zóne.
Time Seated Čas strávený v sedle počas aktuálnej aktivity.
Time Seated Lap Čas strávený v sedle počas kola.
Time Standing Čas strávený zo sedle počas aktuálnej aktivity.
Time Standing Lap Čas strávený zo sedle počas kola.
Torque Effectiveness – meria ako efektívne jazdec pedáluje.
Trainer Resistance – Aký je nastavený odpor trenažéru.
Praktické skúsenosti, montáž, pripojenie
Teraz si poďme wattmetrové pedále namontovať. V balení, ktoré prišlo som našiel nasledovné komponenty – samotné pedále, kufre s podložkami a skrutkami a náhradné tesnenia plus návod.
Ako som spomínal, Garmin Vector 3 je veľmi jednoduchý na montáž. Pôvodné pedále demontujeme. Závity v kľuke pozorne očistíme. Na závit na pedále nanesieme vazelínu. Pomocou vidlicového kľúča číslo 15 nasadíme pedále a dotiahneme silou asi 34Nm. Pozor, ľavý pedál má ľavotočivé (opačné) stúpanie.
A to je celé!
Nasleduje spárovanie s Edge. Ako ukážku uvediem párovanie s Edge 1030.
Týmto sa zdá, že Vector 3 je úspešne spárovaný a nakalibrovaný. Ale pozor. Platí to iba pre verziu Garmin Vector 3 Single. Pre plnú verziu Garmin Vector 3 totiž platí, že dodaná sada nie je vopred spárovaná. Preto je nutné pre plnú funkčnosť ešte dokonfigurovať druhý pedál (niečo podobné je treba vykonať aj pri upgrade s Vector3 Single na komplet verziu). K tomu je dôležité poznať jedinečné ID druhého pedála. Toto číslo je vyrazené na tele osky pedála a je to treba odpísať a zadať do Edge.
V nastavení snímača Vector je položka Spárovať pravý snímač výkonu kde sa zadá jeho ID. Tým je párovanie skončené.
Starostlivosť o prístroj a riešenie problémov
Štandardne je používanie Garmin Vector 3 – aspoň z mojej 2 mesačnej skúsenosti bezproblémové. S čím sa bežný používateľ môže stretnúť sú najmä tri dôvody:
- slabá batéria, treba ju vymeniť
- je nový firmware, ako ho nahrať
- pri zmenách nastavení Prepojenia a parametrov Edge s Vector 3 niečo neprebehlo v poriadku.
Tieto tri dôvody si poďme troška prebrať. Začneme od konca.
Pri párovaní neprebehlo všetko v poriadku
Vačšinou proces montáže, párovania a nastavenia je bezproblémový. V prípade, že niektorý krok neprebehol v poriadku, na nájdenie chyby slúži diagnostika pomocou LED diod. Tie sú umiestnené na vnútornej strane pedálu v oske.
Pri aktivácii senzoru, teda roztočenia kľúk sa aktivujú LED a podľa blikania rozpoznáme stavy
Blikanie |
Stav |
1 x blikanie červenou |
Vector system je aktívny a v poriadku. |
3 x bliknutie zelenou každých 10 sekúnd |
Pedál hľadá druhý pedál. |
Striedavo bliká červená a zelená LED |
Prebieha update firmware. |
20 x blikanie zelenou |
Úspešné nahratie firmware. |
20 x blikanie červenou |
Nahrávanie firmware zlyhalo. |
1 x blikntie červenou každých 10 sekúnd |
Slabá batéria v pedáli. |
Podľa týchto príznakov potom vykonajte príslušnú činnosť podľa pokynov v manuáli.
Nahratie nového firmware.
Ak Garmin vydá novú verziu firmware, najčastejšie sa o tom dozviete cez Garmin Connect, Garmin Connect mobile alebo pri synchronizácii cez Garmin Express. Sú v podstate dva jednoduché spôsoby nahratia firmware. Jedným je nahratie cez Edge a druhým cez Garmin Connect mobil appku.
Do Edge sa dostane firmware keď synchronizujete údaje.
Následne sa na obrazovke Edge zjaví výzva, že je dostupný firmware pre Vector a či si ho želáte aktualizovať. Update sa vykoná tak, že je treba aktivovať Vector, teda potočiť kľukami. Vtedy ak je Edge v dosahu, Vector sa prepojí s Edge. Potom stačí na obrazovke Edge dať pokyn na aktualizáciu. Celý proces trvá asi 10 minút a počas aktualizácie ledky na pedáloch striedavo blikajú zelenou a červenou. Ak všetko prejde ok, tak sa na displeji Edge zobrazí hláška a všetko je dokončené.
Od verzie firmware 3.0 Garmin Vector 3 podporuje aktualizáciu aj pomocou bluetooth spojenia s telefónom s aplikáciou Garmin Connect Mobile. Tam však najprv treba spárovať v aplikácii mobil s Vectorom a to nasledovne.
Cez voľbu pridať nové zariadenie a ďalej podľa sprievodcu.
Výmena slabej batérie
Odporúčam postupovať presne podľa postupu v návode. Garmin odporúča meniť batérie v oboch pedáloch súčasne.
Najprv treba uvoľniť pomocou imbusového 4 mm hex kľúča kryt batérie.
Potom vybrať staré batérie, počkať 5 – 10 sekúnd. Vložte nové batérie do držiaku a zaskrutkujte 3-4 otáčkami.
Dajte pozor aby ste nepoškodili žlté tesnenie. Ak všetko bolo dobre vymenené, LED na pedále zabliká 1x červenou. Vo všeobecnosti mám skúsenosť, že keď po výmene batérií zariadenie nechce fungovať, často pomôže to, že sa batérie opätovne vyberú, počká sa asi 30 sekúnd, následne sa vyskratujú kontakty napájania – napríklad nakrátko opačne vložená batéria a nakoniec sa vloží správnou polaritou nová batéria.
Pri testovaní som menil 1x batérie. Výdrž pôvodných bol kratší ako udávaný v manuále, na druhej strane som ale mal trvalo zapnuté všetky matriky, čo zvyšuje spotrebu. Tiež časť tréningov prebiehala v nízkej teplote.
Vector 3 a bluetooth mobilné aplikácie
Od verzie firmvéru 3.0 Garmin Vector 3 získal úplne novú vlastnosť. Tou je možnosť prepojenia a prenosu údajov cez bluetooth. Tým pádom sa otvára cesta použiť Vector 3 pre mobilné aplikácie, ktoré merače výkonu podporujú a to bez hlavnej jednotky (ako je napríklad Garmin Edge). Skrátka stačí vám vlastniť Vector 3 a kompatibilný mobil s vhodnou aplikáciou.
Ako ukážky uvediem použitie Garmin Vector s Iphone SE cez bluetooth a aplikácie Wahoo fitness a Strava. Na záver pre porovnanie poskytnem screenshoty, ako to vyzerá keď sa použije Garmin Edge (1030) a zobrazí sa záznam v aplikácii Garmin Connect mobile.
Wahoo fitnes
Spárovanie Vector 3
Záznam aktivity s Vector 3
Strava app
Spárovanie Vector 3
Záznam aktivity s Vector 3
Porovnanie údajov v Strave zobraté z mobilnej aplikácie a z importu z Edge 1030
Garmin Connect mobile
Takto vyzerá zobrazenie záznamu aktivity v prostredí Garmin Connect Mobile. Cez toto prostredie nie je možný záznam, ale je prebraný z Garmin Edge 1030 a Garmin Vector 3. Ide pravdepodobne o najpodrobnejší report, ktorý je možný v súvislosti s Garmin Vector 3 získať.
Záverom
Po takmer dvojmesačnom používaní Garmin Vector 3 musím vysloviť plnú spokojnosť. Od prvého použitia všetko funguje ako má, bez problémov som vykonal 2 aktualizácie firmvérov a jednu výmenu batérií a čo sa týka denného používania, pred jazdou vykonám rýchlu kalibráciu a môžem jazdiť. Vector 3 som úspešne pároval a fungoval na Garmin Edge 1030, Edge1000 a dokonca aj na staručkom Edge 500 (tam len so základnou metrikou a bez merania balančných parametrov). Tiež som testoval Vector3 v spojení cez bluetooth a mobilné aplikácie. Toto riešenie je plne funkčné, len poskytuje menej informácií ako pri komunikácii s Edge. Či dosahuje presnosť 1% som nemal ako zistiť. Behom používania všetko prebiehalo bez výpadkov a prerušení. Teplotne som začínal kúsok od nuly až po takmer 30 stupňov a bez akýchkoľvek problémov. Pri manipulácii a montáži sa mi nesmierne páčila jednoduchosť, s akou Garmin Vector 3 ako wattmeter sa nasadzuje na existujúci bicykel. Skrátka stačí jeden 15mm vidlicový kľúč a o 10 minút hotovo. Skutočne teda, ak mám tento druh wattmetru, nemám problém si ho zobrať kdekoľvek so sebou,hoci aj požičať si niekde na dovolenke cestný bicykel, namontovať naň Vector 3 a môžem jazdiť s meračom výkonu tak ako som zvyknutý. Takto sa mi to páči a Garmin za to chválim.
- #3
- Koschi77
- #2
- Slavo
- #1
- Dedzo