Skúsenosti s Garmin Edge 1000
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Nadišiel čas keď Garmin Edge 1000 vyskúšam na bicykli. Keďže som chcel priamo porovnávať Garmin Edge 800 a 1000, použil som pre nový model predsunutý držiak. Montáž bola bezproblémová a takto sa vynímal na baranoch bicykla.
Rovnako som bol zvedavý aj na nový typ snímača otáčok kolesa a tak som ho upol na zadný náboj. Gumičkové upnutie je jednoduché a pritom bezproblémové.
Snímač kadencie som použil len počas zopár jázd. Opäť pripojenie pomocou gumičiek bolo jednoduché a nebol problém vybrať vhodnú veľkosť z pribaleného príslušenstva.
Ďalším krokom bolo nastavenie Edge 1000 podľa vlastných predstáv a spárovanie so senzormi.
To obnášalo v mojom prípade najmä nasledovné kroky:
Vytvorenia mojich vlastných aktivít
Profil s aktivitami je jednou z najväčších zmien, ktoré prináša Edge1000 voči svojim predchodcom. Teraz si vytvárate profily aktivít, ktoré potom majú svoje vlastné nastavenia ako napríklad obrazovky, nastavenie mapy a routingu, alebo napríklad nastavenie automatického záznamu okruhov.... Každý profil aktivity má svoj názov a priradenú farebnú schému. Po zapnutí prístroja si potom vyberiete profil aktivity a spustíte záznam. Podľa typu aktivity sa Edge 1000 bude ďalej správať. Na ukážku sú prednastavené dva typy aktivít. Tréning (train) a pretek (race). Ale nie je problém si vytvoriť viacero ďalších profilov aktivít.
Pre priblíženie som sa pohral s profilmi aktivít nasledovne.
Spárovanie so senzormi
Garmin Edge 1000 je schopný komunikovať s nasledovnými typmi senzorov a príslušenstva:
- ANT+ Senzor rýchlosti
- ANT+ Senzor kadencie
- ANT+ Rýchlosť/Kadencia kombinovaný senzor
- ANT+ Edge Remote diaľkový ovládač
- ANT+ Merač srdcovej frekvencie
- ANT+ Power Meter
- ANT+ váha
- Garmin VIRB Action Camera cey ANT+
- Shimano Di2 radenie prostredníctvom privatnej ANT
Postupne je treba spárovať jednotlivé snímače a prípadne ich nakonfigurovať na správne hodnoty. Snímačom je možné dať vlastné názvy tak aj v prípade ďalšej manipulácie s nimi si môžeme zjednodušiť identifikáciu.
Po spárovaní sa potom snímač automaticky pripojí k prístroju a rozsvietením symbolu snímača ľahko zistíme, s ktorými senzormi Edge komunikuje.
Nastavenie vlastností prístroja
Ako som už spomínal, Edge 1000 je schopný komunikovať so systémom GPS ako aj Glonass. Podpora systemu Glonass je vypínateľná čím sa dosiahne úspora batérií. K základným nastaveniam taktiež patrí nastavenie podsvietenia, kde som ponechal automatický režim, alebo nastavenie jednotiek, nastavenie parametrov záznamu údajov či ďalšie základné údaje.
Nastavenie aktivity a ich obrazoviek
Každá aktivita má svoje špecifické nastavenia ktoré pozostávajú zo sady údajových obrazoviek a na každej z nich vlastné rozloženie a voľba údajov, nastavenie stránok s kompasom, výškomerom, virtuálnym partnerom.
Ďalej vlastné nastavenie mapy, jej zobrazovania až na úroveň zapínania mapových setov, a spôsobe ako sa má spočítavať navigovanie v prípade, že chcem použiť túto funkciu. V rámci profilu sa dá nastaviť aj systém notifikácií na prednastavené hodnoty alebo automatizáciu niektorých činností prístroja.
Na prvý pohľad to znie možno až príliš komplikovane, ale pomocou nastavenia profilu aktivity si viete účinne prispôsobiť prístroj podľa vašich potrieb. Toto je cenná vlastnosť najmä ak si s prístrojom už dačo zažijete a zistíte že niekedy potrebujete viac navigačných funkcií a v inom prípade – profile zasa viac údajov o trénovaní. Oplatí sa v kľude nastaviť všetko tak ako chcete a potom si to len užívať počas jazdy.
Nastavenie mapy a navigácie
V rámci profilu aktivity si môžete prispôsobiť zobrazenie mapových podkladov a aj spôsobu navigácie a výpočtu navigačnej trasy. Toto je výhodou ak disponujete viacerými mapovými podkladmi a jazdíte napríklad na cestnom bicykli alebo potom na horskom po teréne. Nastavenie odlišných preferencií pre jednotlivé typy jázd potom veľmi uľahčia operatívne zásahy v teréne.
Nastavenie zón srdcovej frekvencie a výkonu
Pre správne trénovanie je dôležité nastaviť profil používateľa a jeho tréningové zóny či už srdcovej frekvencie alebo v prípade využitia wattmetra aj výkonové zóny. Ako sa tieto zóny vypočítajú som popísal v predchádzajúcich článkoch.
Čo ešte nájdeme v Edge 1000
Po prekonaní všetkých nastavovaní je teda Edge 1000 pripravený na používanie. Po zapnutí sa prístroj dostane do úvodnej obrazovky, z ktorej sa rýchle dostaneme do všetkých potrebných volieb.
Ak potrebujete len zaznamenať tréning stačí si vybrať typ aktivity a stlačiť JAZDA, čím sa prepnete do údajových stránok a po stlačení fyzického tlačidla štart sa začne samotné meranie. Ak sa pohnete bez spustenia stopiek, štandardne budete upozornený či nechcete spustiť zaznamenávanie trasy.
Na úvodnej stránke máte aj skrátené voľby k navigácii – kam viesť, k naplánovaným dráham pre využitie Virtual partnera, k prístupu k segmentom uloženým v Edge alebo k histórii svojich záznamov v prístroji. Kto seriózne trénuje využije aj funkciu kalendára a tréningových plánov.
Prvé jazdy s Edge 1000
Po montáži Edge 1000 na bicykel a nakonfigurovaní prišiel čas na prvú jazdu. Prirodzene s paralelným použitím Edge800 ako porovnávacieho modelu. Edge 1000 som nastavil, aby zberal údaje od nového typu snímača otáčok kolesa a od Vector pedálov.
Už prvé zapnutie prístroja prinieslo príjemné prekvapenie a to bol veľmi rýchly štart systému a v podstate bleskovú fixáciu polohy. Takže pokiaľ Edge 800 ešte len bootoval, Edge 1000 bol už pripravený na použitie. Identifikácia senzorov bola bezproblémová a na dennom svetle ma veľmi príjemne prekvapil aj výborne čitateľný displej s údajmi vo väčšom fonte, ako to bolo v prípade staršieho modelu. A pokiaľ Edge 800 chytal príjem zo satelitov, vyskúšal som si citlivosť displeja na 1000cke. Pri porovnávaní bola zreteľná vyššia citlivosť na dotyk. Pri ťuknutí na displej som si musel na to chvíľu zvykať, aby som nedával falošné príkazy, ale pri pohybe prstom (slide) to bolo príjemnejšie ovládanie ako na predchodcovi. Preklikávanie medzi obrazovkami bolo rýchle a tak nerobilo problém ani keď bolo zapnutých viac obrazoviek.
Po odštartovaní aktivity bolo okamžite jasné, ktorý prístroj má pod kapotou rýchlejší procesor. Edge 1000 zreteľne rýchlejšie prekresľoval obrazovky a aj zmena hodnoty veličín sa najprv prejavila na novom prístroji a s poznateľným oneskorením na starom. V niektorých pasážach jazdenia to malo až toľký vplyv na zobrazovanie údajov, že sa na určitú dobu rozchádzali údaje merané z wattmetra pri akcelerácii alebo pri zmene námahy aj keď snímač veličiny bol ten istý.
Keď som mal možnosť testovať Edge 510 s ranným firmware, spozoroval som vtedy, že pri použití predsunutého držiaka nameraná nadmorská výška neustále oscilovala (čo neskôr riešil novší firmware). V menšej miere na tom bol aj Edge 800 a vtedy by som uprednostnil používanie Edge na predstavci. Pri testovaní Edge 1000 som teda samozrejme sledoval aj toto správanie. Na moje príjemné prekvapenie som už tento jav nespozoroval a hodnota nadmorskej výšky držala stabilnú hodnotu počas jazdy po rovine. Aj v tomto prípade, ak som začal stúpať alebo klesať, sa najskôr zmena prejavila na Edge 1000 a až potom na staršom modeli. Všimol som si aj drobnú zmenu, Edge 1000 zobrazovala aj desatinové stúpania pod 1%, čo Edge 800 ignoroval a ukazoval vytrvalo nulu. Autokalibrácia v mieste waypointu a odolnosť voči atmosférickým zmenám boli v poriadku a ani pri dlhodobejšom používaní som nenarazil na anomálie. Snáď len štatisticky Edge 1000 dával o niečo menej nastúpaných metrov ako predchodca. Ale téma nastúpaných metrov je problematická sama o sebe a venoval som sa tomu v starších článkoch.
S meniacimi svetelnými podmienkami som pozoroval aj správanie sa automatiky intenzity podsvietenia. Na krátke intenzívne zmeny svetla napríklad vplyvom jednotlivých stromov to nereagovalo a úroveň podsvietenia sa menila až keď sa svetelné podmienky zmenili na pár desiatok sekúnd. Túto funkciu som napokon prijal natoľko, že zostala štandardne zapnutá pri každom tréningu. Spolu s väčšou plochou displeja a vyšším rozlíšením tak poskytovalo lepšiu čitateľnosť údajov z displeja a pomáhalo čiastočne eliminovať aj prípadné odlesky od okolitého svetla.
Ukázalo sa to najmä na stránke s mapovým podkladom. Pri starom modeli pri hustejšom zakreslení displeja bolo počas jazdy niekedy ťažšie sa orientovať na mape bez toho, aby som odpútal pozornosť od vedenia bicykla a preto som najmä v teréne, či v osídlených oblastiach radšej zastavil a potom pracoval s mapou. Teraz mi omnoho častejšie stačil letmý pohľad na mapu, aby som bol správne zorientovaný.
Tieto všetky pocity boli zosilnené najmä po dlhšom používaní Edge 1000, keď si človek na rýchlosť a čitateľnosť už zvykol, a potom prechod späť na menší Garmin bol už ťažší, a tak počiatočné obavy či to nie je už príliš veľký prístroj na bicykel sa dokonale obrátili.
Hádam ani nemusí spomínať, že v spojení GPS a Glonass systému tak ako aj v iných modeloch ktoré toto využívajú sa dosiahla opäť vyššia presnosť určenia polohy a aj vernosti prejdenej dráhy. Takže napríklad aj pri použití Virtual partnera pri navigácii pozdĺž dráhy boli falošné hlásenia o zídení a vrátení sa na dráhu len minimálne.
Zastavím sa na chvíľu aj pri meraní teploty. To je tiež taká komplikovanejšia problematika, keďže meranie teploty, ktoré vidíme v správach sa deje na jednom bode, v tieni, na presnom mieste. Ale cyklista sa pohybuje vonku, na slnku, vetri, nad nahriatym asfaltom alebo v chládku stromov, tak odmerať potom tú skutočnú hodnotu je ťažké. Predchádzajúce modely Edge sa voči týmto vplyvom bránili tým, že teplomer bol akoby utlmený, aj pri prudkej objektívnej zmene teploty sa len neochotne celé minúty posúval na inú hodnotu. Tomu v Edge 1000 už tak nie je. Pri veľkej zmene teploty je vidno ako behom pár sekúnd sa hodnota teploty mení a tak je tento prístroj schopný zaznamenať aj lokálne výkyvy teploty dané prostredím. Nie je to asi kritická veličina, ale keď sa tento údaj už meria, nech je aj reprezentatívny.
Skrátka pri bežnom používaní Edge 1000 ako cyklopočítača som počas celého dlhodobého používania nenarazil na problém, skôr naopak, jeho opísané vlastnosti sa stali návykovými a po prechode na Edge 800 mi už chýbali.
Ešte som sa nezmienil o nových (bezmagnetových) senzoroch rýchlosti a kadencie. Senzor kadencie som použil minimálne, keďže je v plnej miere nahradený Vectorom a tak som len skúsil či ukazuje správne. Nenarazil som na žiadne zásadné odlišnosti voči senzorom s magnetickým snímaním. Trvalo som používal meranie otáčok kolesa a to v režime automatického výpočtu kolesa alebo aj s manuálnym nastavením obvodu. Opäť sa všetko správalo tak ako malo a zmena princípu merania nemala žiaden poznateľný vplyv. Takže kto si vyberie tento typ snímačov, odpadne mu komplikovanejšia montáž na rám bicykla a zladenie s magnetmi, ale pomocou gumičkových spojov behom pár sekúnd sa senzory dajú nahodiť na náboj a kľuku. Snáď len veľmi atypické prevedenie nábojov a kľúk môže skomplikovať montáž.
Keď som už pri tých senzoroch, tak som zažil aj jednu situáciu, kedy som poriadne preveril ich vodotesnosť. Pri jednom výlete Alúviom Moravy som zamieril na cyklochodník vedúci priamo popri rieke. Avšak vplyvom lokálnych búrok som sa dostal až na úseky, ktoré boli čiastočne zaplavené. Myslel som si že to bude 5 – 10 cm a tak som sa vydal cez vodu, ale nebolo to tak. Behom 10 metrov som bol po náboje a po členky vo vode. Keďže to bolo už asi v polke zaplavenej časti, pokračoval som ďalej. Avšak za pár stoviek metrov prišiel ďalší úsek, našťastie iba s cca 10cm vody, a potom ďalší a ďalší, ale stále plytká teplá voda v 30 stupňoch - sa to dalo. Avšak potom prišla pomsta Moravy a jeden úsek som vošiel do tak hlbokej vody, že som ani pri hornej úvrati nevytiahol chodidlá nad hladinu. Navyše som takto musel šliapať asi minútu ak nie viac a až potom sa neochotne chodník začal zdvíhať a ja som sa pomaly vynáral z vody. Po tomto extempore som už zúfalo hľadal odbočku preč od rieky, ktorá našťastie bola už o dákych 500m. Nebolo mi všetko jedno lebo vo vode mi prestal ukazovať hodnoty wattmeter, ale akonáhle som sa vynoril, všetky údaje sa obnovili. Tak som si na prestávke pri Cyklomoste v Devínskej šiel spočítavať škody a kontroloval som bicykel a senzory. Tie boli všetky zaplavené a nie krátku dobu, takže som s potešením a prekvapením zistil, že ani takéto brody neovplyvnili elektronické časti a tak mám aj väčšiu vieru v odolnosť voči poveternostným vplyvom.
A v čom je Edge 1000 jedinečný? To sa dočítate v záverečnej časti.
- #2
- .rasto
- #1
- pinarello