logosr

updated 7:38 PM, Feb 27, 2023 Europe/Bratislava

Výstup na La Varellu

• Published in Hiking a Ski
pod vrcholom Karpaťák alebo vysokohorská turistika v Dolomitoch? Túto otázku som si musel položiť v piatok doobeda pred Karpaťákom, na ktorom som už 4 roky nebol z rôznych dôvodov a na ktorý som sa konečne tak tešil. Kamarát Tony ma totiž zavolal, že majú ešte 1 miesto v aute voľné. Po pravde, bolo to ťažké rozhodnutie. Nakoniec však vyhrala turistika, keďže tento rok som prakticky ešte nikde v horách nebol (vybehnutie na Chopok po cyklomaratóne v Jasnej nepočítam za výstup :-) a hranicu 3000 výškových metrov som tiež ešte nikdy neprekonal. Doteraz to boli len také výletíky v Tatrách, poprípade v nižšie štíty Álp. Zároveň sa môžem otestovať, ako som na tom s formou v horách a zhodnotiť tak prípravu na budúce méty, ktoré mám na pláne.

mám dobre zaviazané šnúrky? :-) Vyrazili sme v piatok o 22.00 večer. V aute boli okrem Tonyho aj Eva a Mišo. Cesta bola veľmi zaujímavá. Prakticky od Blavy až po Talianske hranice sme išli v silnej búrke, často sprevádzanej krúpami. Predpoveď síce hlásila polooblačno pre sever Talianska, avšak keď sme ráno prišli do Cortiny d´Ampezzo a stále slabo pršalo, nebolo nám všetko jedno. Aj sme rozmýšľali, že to potiahneme ďalej na západ, kde je predpoklad lepšieho počasia. Po výstupe na Passo Falzarego však dážď ustal a tak sme zabočili cez Passo Valparola dole do doliny, odkiaľ plánujeme výstup. Je skoro ráno, hodíme ešte krátkeho šlofíka, hlavne kvôli Tonymu, ktorý celú noc šoféroval, a vyrážame. Kopce sú odkryté, tlak prudko stúpa a zamračená obloha sa pomaly začína trhať.

jeee to si musím odfotiť :-) Chodník už od začiatku pomerne strmo stúpa. Trochu ma pobavili cyklisti, ktorých stretávame oproti. Idú dole kopcom opatrným tempom cez tieto schody a šutre, mnohí z nich bez potrebnej techniky jazdy a výbavy. Nečudoval by som sa, kebyže vidím niektorého z nich hodiť tigra.

výstup Po vystúpaní 400 m sa dostávame na náhornú plošinu, ktorá nie a nie skončiť. Ale boli odtiaľ aspoň pekné výhľady na okolité kopce. Každopádne som sa najviac tešil na to, keď konečne odbočíme na náš vrchol, La Varellu. Po odbočení som mal iný problém – raňajky som mal slabé a do kopca som potreboval nejakú energiu. Ostatní šliapu asi na vzduch, keďže ráno tiež dokopy nič nejedli a neprejavovali ani najmenší záujem niečo si zajesť. Tak som teda zastal sám, rýchlo niečo zhltol a snažil sa ich dobehnúť. Ani sa nezdá, koľko človek prejde za 3 minúty. Mal som čo robiť :-).

výstup Postupom výškových metrov som si všímal, kedy prekročím moju maximálnu hranicu 2503 m. V tomto podnebí bola len o kúsok nižšie kosodrevina. Zato po nočných dažďoch začínal sneh už tu. Samozrejme, čím vyššie, tým ho bolo viac. A tým viac sa aj šmýkalo, keďže sa topil. Medzitým sa mi začala točiť hlava. Neviem, či to bolo výškou alebo únavou. Najskôr kombináciou oboch. Tony mi ponúkne liek, ktorý okamžite zaberá. Predsa len, prevýšenie vyše 2000 m v priebehu pár hodín nie je pre organizmus nič jednoduché.

drsný terén na záver Postupne vystúpame do sedla vo výške tesne pod 2900 m. Už sa ukázalo aj Slnko a treba nasadiť slnečné okuliare, lebo bez nich by sme videli holé nič. O tom by vedel rozprávať Mišo, ktorý si okuliare nechal v aute, keďže ráno bolo zamračené :-).

3055 m n.m. Výška, silné slnečné svetlo, sneh, skaly, lezenie, všetko príznaky pekného výstupu na štít, hoci to v skutočnosti nebola žiadna morda. Avšak takýto pocit výstupu som zažil prvý krát v živote. Pri zdolávaní posledných pozri taaam 100 výškových metrov s pár exponovanými úsekmi a občasným lezením si hovorím, že fakt to stojí za to a už kujem rôzne plány na serióznejšie výstupy v Alpách :-). Škoda, že sa zamračilo tesne pred príchodom na vrchol. Zaujímavé je, že je veľmi teplo (16°C) a prakticky bezvetrie. Robíme vrcholové foto, krátky obed a zostup do sedla. V ňom ešte rozmýšľame, či nevystúpime aj na náprotivný vrch. Časovo to stíhame, kondične v pohode vládzeme. Kvôli hmle na jeho vrchole sa však rozhodneme pre zostup dole. Trochu sme to oľutovali, keďže po zostúpení do výšky 2500 m sa na chvíľu takmer úplne vyjasnilo. Čo už, snáď nabudúce.

La Varella Dole na náhornej plošine si dávame neskorý obed, aby sme potom rýchlo zišli tou istou cestou späť až k autu. Prekvapivo necítim takmer žiadnu únavu. Pešo sa forma získava asi počas výletu :-).

na ktorý vylezieme nabudúce?Keďže by bolo bláznovstvo ťahať ďalšiu noc autom domov, smerujeme do kempu kúsok nad Cortinou. Samotný kemp bol kapitola sama o sebe – všade tiekla iba teplá voda, el.zástrčky iba nad záchodovou misou, žiadne stoly, miesto na stan iba v lese a na toľkých šutroch, že ich sem museli asi nosiť z okolia :-). A všetky nápisy po taliansky. Napriek tomu, že sú tu hlavne Nemci, Česi, Slováci, Rumuni či Rakúšania. Dlhší pobyt v tomto kempe by mi asi liezol na nervy. Našťastie sme tu museli pretrpieť iba 1 noc. A ráno sme ťahali naspäť domov.

S odstupom času som rád, že som uprednostnil turistiku pred Karpaťákom. Opäť to vo mne vzbudilo dávnu túžbu po zdolávaní hôr. Už máme na pláne ďalšiu métu – Piz Bernina – najvýchodnejšia štvortisícovka v Alpách. Samozrejme, už s ľadovcovým výstrojom a po absolvovaní ľadovcových kurzov. Takže mal by som cez zimu začať trénovať. A hlavne si to budúci rok zariadiť tak, aby sa to nekrylo s Karpaťákom :-).

Viac fotiek  tu.

Comments
zaujimava nahoda
Andrej, sranda ze len o niekolko dni neskor som sa aj ja pohyboval v tejto oblasti a tiez som zazil jeden "zaujimavy" kemp, skusim nieco napisat
kemp
Nuz, najprv sa treba poradit so skusenejsimi :-)
My sportreportaci mame odskusane Camping Sass Dlacia. Je to nalavo od cesty, nad dedinou San Cassiano smerom na Passo Falzarego, ked zacina stupanie na Valparolu. Byvali sme tam vzdy , ked sa slo na Maratona dles Dolomites. Nabuduce skuste tam, my sme boli maximalne spokojni, napriek tomu, ze slovenske napisy tam teda stale este nemaju :-)
Add comment

1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Trnava-Rysy 2022

Cestná cyklistika 07-07-2022

Tento rok sa mi nejako nedarí najazdiť potrebné kilometre. Ani na Jasnú som kvôli tomu nešiel. Tu v propozíciach píšu, že na TT-RYSY treba mať aspoň 2000km odjazdené. Tesne som to splnil. Dal by som t...

Kärnten Radmarathon 2022

Cestná cyklistika 05-06-2022

Na týchto pretekoch som bol aj v roku 2015 a zapamätal som si z nich 3 dôležité fakty - horúce počasie, ťažké kopce a pekné baby. Teraz sa pri počasí schyľovalo k zmene a...

Sereďmaratón 2022 alebo ako Sulík nenakúpil bezvetrie

Cestná cyklistika 23-05-2022

Každý rok sa snažím čo najrýchlejšie sa pripraviť na tento pomerne skorý cyklomaratón. Chcel som napísať amatérsky ale posledné ročníky mám dojem, že to čo tam jazdí, by sa v pohode uchytilo aj v neja...

Garmin Rally XC – watty v teréne po roku…

Športovec používa HW SW 06-08-2022

Je tomu viac ako rok, keď som mal možnosť vyskúšať novú generáciu meračov výkonu v pedáloch, Garmin Rally. Testoval som cestnú verziu a oslovila ma najmä funkčnosťou a jednoduchosťou montáže a obsluhy...

Garmin Radar Varia RCT 715 – bezpečnosť …

Športovec používa HW SW 03-08-2022

Najnovší model cyklo-radaru Varia™ s integrovanou kamerou spája v sebe nielen bezpečnostné funkcie, ale dopĺňa ich aj o zábavný element v podobe využitia radaru ako zadnej kamery a ...

TACX NEO Motion plates, poznáte?

Športovec používa HW SW 10-04-2022

Tacx NEO Motion Plates je doplnkom pre cyklotrenažéry zo sérií NEO, NEO 2 a NEO 2T. A čo vlastne robí? Rozhýbe celý trenažér. Táto horúca novinka na konci indoor sezóny má ešte viac priblíži...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...