logosr

updated 7:38 PM, Feb 27, 2023 Europe/Bratislava

Warning: Undefined property: stdClass::$parent_slug in /www/t/r/u33042/public_html/templates/gk_news2/html/com_content/article/default.php on line 102

Karpaťák 14.8.2010

  • Published in Cestná cyklistika

Image S približujúcim sa termínom rástla aj moja nervozita, lebo kým pre pravotočivých je Karpaťák oddychovou akciou, pre mňa, v podstate rekreačného cyklistu, je to sviatok a vrchol náročnosti: ku koncu siaham na dno fyzických i mentálnych síl (a tohto roku i na asfalt). A preto sa zdá byť prirodzenou požiadavka, aby som k Mariánovým postrehom pridal pár zážitkov aj ja.

Minulý rok som si síce povedal, že je to na mňa už priveľa, ale aby som si dvere vopred nezabuchol, usiloval som sa jazdiť dlhšie trate a vyššou intenzitou ako vlani (čo sú to dlhšie trate a vyššia intenzita, som sa však dozvedel až cestou späť v aute). Týmto nerozumným prístupom som to riadne pohnojil. V prvej polovici putovania som sa totiž vládal udržať v pelotóne, čím sa mi benzín minul predčasne, a potom som s Bilíkom musel bojovať rovnako tuho ako vlani. Prispeli k tomu aj spolupútnici, keďže ma v rámci priateľského doberania pochválili – no a nešliapol by si potom do toho? Jediný, kto ma už v počiatočných fázach predvídavo a korektne zaškatuľkoval, bol Mišo Motýľ – keď doletel do Perneku a zisťovalo sa, kto ešte chýba, veľmi správne sa opýtal: Je tu už Bilík?

Ale späť ku Karpaťáku. Tohtoročný vodca stádečka v počte okolo 25 kusov Marián Dluhý pripravil podrobný rozpis 175-kilometrovej trate, vrátane gúglmapy. Ako vždy sa povedalo, že ideme na posledného, a ako vždy sa našli sabotéri (jeden sa napríklad trikrát vyhováral na defekt a istý Vlado na bezvládie).

ImageKeďže to píšem i pre kolegov bežcov, ktorí stránku (skrytá reklama) www.sportreport.sk pravdepodobne nenavštevujú, uvádzam hlavné body trasy. Znalí preskočte. Štart 08:00 v Pezinku na kruháči pri Hypernove (0 km, 160 mnm), Baba (13, 530), Pernek (20, 260), Plavecký Peter (47, 220), Buková (53, 310), spojka na cestu č. 51 nad Trstínom (59, 215), Biela hora (63, 330), Jablonica (70, 210), Brezová pod Bradlom (82, 260), tesne pred Myjavou odbočka doprava na Hornú Polianku (92, 360), tiahle, miestami paprikové stúpanie na Priepasné – Dlhý Vŕšok (99, 470), Horné Košariská (102, 350), Vrbové (115, 185), obávaná šestica hupákov do Trstína (139, 205, súčet prevýšení vyše 200 m), Smolenice, cez Všivavec (malokarpatskí maratónci naň nadávajú z opačného smeru ako dnes my), oboje Orešany, Doľany (157, 240), Červený Kameň (162, 345), Píla, Kráľová (170, 230), Harmónia (171, 270), cieľ Zochova chata (175 km, 450 mnm).

Tentokrát som si dal dobrý pozor, aby som nezaspal štart a zostal v balíku. Po niekoľkých kilometroch som sa však utrhol (smerom dozadu, samozrejme), ale v podstate v pohode a s malým meškaním vyliezol na Babu a nepoškvrnený z nej aj zliezol. V Perneku sme sa počkali. A tam sa to začalo. Až do Plaveckého Petra, a potom i z Jablonice do Brezovej, sa išlo tempom nezriedka okolo 40 km/h a zriedka pod 35 km/h. Kým títo saganovia to zvládnu i s rezervou, takže v prípade, ak niekto zaostane, dokáže sa na balík pohodlne dotiahnuť, pre mňa by zaváhanie znamenalo, že som z kola von. Panický strach, aby sa to nestalo už v týchto úvodných fázach, ma viedol k tomu, že som šliapal ako najatý, sústreďujúc sa iba na koleso predo mnou, aby som nespôsobil karambol (stalo sa, ale až neskôr). V zápale boja som si nevšimol, že balík sa rozdelil na dve časti a ja som sa ocitol v prednej skupine hnačov (dámy ani tento rok neboli). Musím sa však priznať, že v líčení svojich trampôt to naschvál preháňam: v skutočnosti bola táto svižná jazda, a vlastne celá akcia, pôžitkom vysokého stupňa, umocnená prítomnosťou spriaznených duší naokolo, ktoré neboli ani najmenej nafúkané.

V Bukovej sme vykúpili miestne potraviny a cez Trstín, ktorý sme iba lízli, sme vyfučali na Bielu Horu a spustili sa do Jablonice. Keďže v tejto časti sa ide buď dosť strmo dolu, buď ešte strmšie hore, naše teleso sa postupne roztrhalo na molekuly a atómy (pár atómov sa aj odtrhlo a nabralo spätný kurz), takže vopred ohlásená čakačka v Jablonici bola oprávnená. A práve tam sme sa dozvedeli o spomenutom defektívovi. Keďže ani po desiatich minútach ho nebolo, kapitán Marián rozhodol, že ho s časťou mužstva počká, kým ostatní môžu pokračovať. Zraz bude v hostinci v Brezovej, kde sa, tak ako vlani, naobedujeme. Ja som sa, prirodzene, bál zostať. Týmto nedopatrením som sa opäť ocitol medzi tými najhorlivejšími, takže v Brezovej, po vyše osemdesiatich kilometroch kopcovitého terénu, som mal na tachometri priemernú rýchlosť vyše 30 km/h, tempo pre mňa neslýchané aj na rovine. A nohy sa už začali tváriť namrzene.

ImageBrezová dostala svojráznu príchuť už pred jedením, a to gramatickú, presnejšie prvý pád. Keď Jožo Cabadaj zavetril reštauráciu, náhle zabočil doprava, aby nestratil stopu. Peťo Patrnčiak, nepatrný kúsok za ním, nestihol zareagovať a zoznámil sa s miestnou asfaltkou. Našťastie bez následkov. Čo všetko sa mohlo stať, mu úplne došlo až v Harmónii, a začal Joža naháňať hore kopcom. Výsledok bol taký, že Jožo bol na Zoške prvý a Peťo druhý.

Kuchárovi v brezovskom hostinci sme prekazili sobotné plány, ktoré boli založené na očakávanom počte nula hostí, a musel začať kuchtiť. Jedlo bolo dobré, ale trávili sme tam dve hodiny miesto jednej. Takže – zasa sa bolo treba ponáhľať.

Moja slávna chvíľa prišla pred Myjavou na takmer protivnej odbočke do Priepasného, ktorá je na konci dosť dlhého klesania. Všetci predo mnou vytŕčali pravú ruku: zmena smeru. Nuž, vytrčil som aj ja. Ibaže mi tá ruka chýbala na brzde podobne, ako frajerovi chýba rozum v hlave. Keď som začal brzdiť, prišlo poznanie, že bicykel nie je auto. Šmýkam sa smerom ku kolegovi, ktorý už začal zahýbať doprava, a kričím: Počkáááj!
Nepočúvol ma, asi preto, že vtedy sa už naše predné kolesá stotožnili. On to vraj ustál, ja som overil kvalitu asfaltu: certifikát mám ešte po štyroch dňoch na pravom kĺbe (kópia je zobrazená na konci článku, pozn. Admin). Nič vážnejšie sa nestalo, lebo rýchlosť bola nepatrná (ako sa dozvedám z Mariánovej správy, bol to Mihi a predsa som mu ublížil, čo veľmi ľutujem). Kamaráti pomohli dať bicykel do poriadku. Jedinou chybou zostalo to, že mi prestala brzdiť zadná brzda. A aj túto závadu sa mi ešte pred nasadnutím podarilo odstrániť: bolo treba stláčať páčku na pravej strane riadidiel a nie na ľavej.

ImageDruhým pádom sa skloňovanie v našej triede našťastie skončilo. Viac ako bicykel som si, ako už naznačil incident s brzdou, rozhasil hlavu: rozmýšľal som o príhode, o ľudskej hlúposti a nezarezával, ako sa patrí, čím som sa osamostatnil. Možno i toto prispelo ku skutočnosti, že tu niekde sa objavil začiatok môjho konca. Druhý, asi fundamentálnejší dôvod bolo tiahle, nekonečné stúpanie na Dlhý Vŕšok. Potvrdilo sa, že aj na bicykli platí to, čo poznám z horských behov: keď už je jasné, že stupák končí, si práve v polovici. Neúspešne som sa pokúšal dotiahnuť na skupinu žltomodrých dresov, ktoré makali asi sto metrov predo mnou. Že sa dobré časy končia, oznámili stehná tak, že sa premenili na tuhé, boľavé, vzpierajúce sa gundže. Nakoniec som sa predsa len vyvrcholil a preklopil do Horných Košarísk, kde sme sa počkali a roztrúsení spúšťali smerom k Vrbovému. Spočiatku to šlo dobre, potom sa únava vrátila a postupne ma všetci predbiehali. Raz som len o vlások vybŕdol z ďalšieho problému, keď som sa, po otázke okolofujazdiaceho, energiou nabitého novica pelotónu Karola, či som po páde v poriadku, sústredil viac na konverzáciu ako na cestu. Hupol som do hliny vedľa cesty a bezmála som mu znova predviedol, ako sa to robí.

Približne 6 km pred Vrbovým ma ofúkli tri športreporťácke dresy. Osoby v nich sídliace (Marián, Dušky a ...joj, zabudol som, kto bol ten tretí) ma pobádajú: Vlado, poď, zaves sa! V okamihu sú 20 m predo mnou. Medzitým si hovorím: Čo sa budem vešať, veď je to skupinka menšia ako Dzurindova. Akéže tí narobia vetry? Ale predsa som to skúsil, zaťal zuby i celého seba a dostihol ich. A stal sa zázrak: za nimi to šlo neporovnateľne ľahšie a bez problémov som sa dokázal držať až do Vrbového. Paráda! Eufória z jazdy a blízkosti priateľov.

ImageZa Vrbovým eufória rýchlo vyprchala a podľa očakávania som sa stal sólistom na dychové nástroje – po Mišovi druhá trúba. Ale bolo to lepšie ako vlani, keď som mal zle nastavenú prednú prehadzovačku a prakticky všetko tlačil na veľkej píle. V Trstíne som doplnil energiu a rozriedil ju džúsom. Na posledný, 35-kilometrový úsek som radšej vyrazil niekoľko minút pred zvyškom. Moje ambície sa scvrkli na púhe absolvovanie celej trasy, vrátane dobytia Červeného Kameňa a zvládnutia záverečného výšľapu ku Zochovej chate (tam ma čakala autorizovaná manželka Majka). Postupne moje predsavzatia ochabovali a v polovici som začal meditovať o tom, akým zázračným vynálezom je mobilný telefón. Odolal som, hoci s pomocou, lebo myšlienky mi prerušili parťáci, ktorí ma zasa začali po skupinkách i jednotlivo predbiehať. A pri Doľanoch deja-vu: opäť žltomodré dresy, opäť Vlado, poď! Pridávam sa, tentokrát za cenu väčšieho sebazaprenia zmiešaného s obavami, aby som si nenatrhol tie stuhnuté stehná. V Častej skupinku nedobrovoľne ponechávam jej osudu; zazriem ešte, ako odbočujú na Červený Kameň. Púšťam sa za nimi, posledný z trojice v strmom svahu zaostáva, ale ja sa k nemu nepribližujem ani náhodou. Naopak, keď vyleziem hore na plochší úsek, niet po ňom ani stopy.

V areáli hradu sa musí konať veľká akcia, lebo cesty sú v oboch smeroch prepchaté autami. Iba v strede je asi poldruhametrová ulička, v ktorej unavený sotva balancujem. Znenazdania sa na jednom z áut v mojom smere otvoria dvere a zablokujú uličku. To nie som schopný ubrzdiť. V zúfalstve revem ako tur: Pozóóór, zatvor dvere! zatvóóór! ZATVÓÓÓR!!! Nebesá mi prajú. V poslednom zlomku sekundy sa dvere zatvoria, takže návšteva (aj s bicyklom) sa dnes nekoná. Ktovie, čím by ma ponúkli.

ImageZa areálom do mňa náhle vošla strašná sila, takže sa celkom slušne rozbieham. Alternatívne vysvetlenie je, že hradská začala viesť prudko dolu. Ide to až po hlavnú cestu (hlavne je poriadne rozbitá). V Dubovej sa duševne pripravujem na Golgotu. V Harmónii pri jazierku do seba vtláčam gél a zapíjam vodou. A poďme hore. Napodiv to nie je také zlé, nohy si odpočinuli a vcelku poslúchajú. Ťažké sú iba posledné dva strmé kilometre. Zabudnúť na percentá mi pomáhajú parťáci, ktorí už fičia dolu a zdravia ma. Hore ma víta Majka a zvyšok partie, včítane troch Lužňanov. Peťovi, ktorý ráno prišiel na vlastných galuskách, ponúkame odvoz. Najprv sa, samozrejme, spustíme na bicykloch pod Harmóniu. Šibe mi to vyše šesťdesiat a hovorím si: keby si teraz spadol, si mŕtvy človek. Až doma som zistil, že na jednom mieste zadného plášťa je guma vytrhnutá až po tkaninu.

ImageV aute sa od Peťa medzi rečou dozvedám, čo je to tréning. Napríklad: Vyrazím si do Pezinka (30 km), výjdem päťkrát na Babu a idem späť. Alebo: Vlakom sa odveziem do Ružomberka, nasadnem na bicykel a cez Donovaly, Šturec, Fačkovské sedlo (a ešte čosi) prídem po 220 km do Trenčína. To sa potom jazdí na Karpaťáku! Mňa teší iba to, že môj dnešný brutálny čas (deväť a trištvrte hodiny) je o hodinu lepší ako čas Romana Rybanského spred týždňa. On, pravda, za svoj čas absolvoval kompletného Ironmana.

Hoci ku koncu akcie i po jej skončení som si povedal to, čo v úvode, dnes, s opatrným optimizmom hovorím: dovidenia o rok, priatelia.

Vlado Bilík
Dunajská Lužná, 18. august 2010

P.S. Nech robím, čo robím, nedarí sa mi pridať odkaz k článkom na stránke sportreport (na ten kód na spodku nezabúdam). Tak mi prepáčte, ak nebudem reagovať.

Comments  
cyklistika
velmi sa mi pacilo vasa jazda.. neviem kde by som sa mohol vas zpoznat, a prihlasit, akó do klubu.. jazdim cestnu cyklistiku.. som z galanty..
moj email: Jozi-88888@zet.sk
caute.. JOZO
rešpekt Vladovi
V prvom rade by som chcel sňať pred tvojim výkonom klobúk. A za tento článok by som ti dal Pulitzerovu cenu. Krásne nové termíny: defektív=notorický píchač gúm :lol:
sólista na dychové nástroje=osamotený ledva dýchajúci jazdec ....... :lol:
Pre toho jazdca čo mal tie 3-4 defekty by sa to malo volať Defekťák nie Karpaťák, ale úprimne ho ľutujem a obdivujem tú urputnosť.
O rok sa tam vidíme...
verejna omluva
Ja sa velice hlboko a strasne ospravedlnujem za tu nejapnu a nepristojnu otazku v Perneku. Taky vykon som vobec od teba necakal, ja mam ovela horsi cas a vysledky z tohtorocneho Marianovho Karpataku a ked budem v takom veku podavat taky vakon, ako ty (ak sa dozijem), pojdem ikamzite na Tour de France :D
3 zltomodre dresy
ten treti (Marián, Dušky a ...joj, zabudol som, kto bol ten tretí) bola moja malickost ;-)
Hodnotenie
Paradny článok, som sa nasmial :D , tiež výkon. Kolienko vyzerá iba na ľahšiu opravu. :shock: Nech sa ti darí ešte dlho športovať :-)
Add comment

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Trnava-Rysy 2022

Cestná cyklistika 07-07-2022

Tento rok sa mi nejako nedarí najazdiť potrebné kilometre. Ani na Jasnú som kvôli tomu nešiel. Tu v propozíciach píšu, že na TT-RYSY treba mať aspoň 2000km odjazdené. Tesne som to splnil. Dal by som t...

Kärnten Radmarathon 2022

Cestná cyklistika 05-06-2022

Na týchto pretekoch som bol aj v roku 2015 a zapamätal som si z nich 3 dôležité fakty - horúce počasie, ťažké kopce a pekné baby. Teraz sa pri počasí schyľovalo k zmene a...

Sereďmaratón 2022 alebo ako Sulík nenakúpil bezvetrie

Cestná cyklistika 23-05-2022

Každý rok sa snažím čo najrýchlejšie sa pripraviť na tento pomerne skorý cyklomaratón. Chcel som napísať amatérsky ale posledné ročníky mám dojem, že to čo tam jazdí, by sa v pohode uchytilo aj v neja...

Garmin Rally XC – watty v teréne po roku…

Športovec používa HW SW 06-08-2022

Je tomu viac ako rok, keď som mal možnosť vyskúšať novú generáciu meračov výkonu v pedáloch, Garmin Rally. Testoval som cestnú verziu a oslovila ma najmä funkčnosťou a jednoduchosťou montáže a obsluhy...

Garmin Radar Varia RCT 715 – bezpečnosť …

Športovec používa HW SW 03-08-2022

Najnovší model cyklo-radaru Varia™ s integrovanou kamerou spája v sebe nielen bezpečnostné funkcie, ale dopĺňa ich aj o zábavný element v podobe využitia radaru ako zadnej kamery a ...

TACX NEO Motion plates, poznáte?

Športovec používa HW SW 10-04-2022

Tacx NEO Motion Plates je doplnkom pre cyklotrenažéry zo sérií NEO, NEO 2 a NEO 2T. A čo vlastne robí? Rozhýbe celý trenažér. Táto horúca novinka na konci indoor sezóny má ešte viac priblíži...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.  

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

  Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...

next
prev

Banner new